Ministra Dobeše školství opravdu zajímá, tvrdí publicista
Sto dnů už je v úřadě ministr školství Josef Dobeš z Věcí veřejných. A má za sebou debaty o úsporách v učitelských platech, rozpočtech vysokých škol, velkou rošádu ve vedení sekce zodpovědné za čerpání evropských peněz a generálku státních maturit. A jakou známku za své snažení zaslouží?
V Ozvěnách dne Radiožurnálu dosavadní práci ministra Josefa Dobeše zhodnotil publicista Tomáš Feřtek:
„Na panu ministru Dobešovi je sympatické, že ho ten resort opravdu zajímá, že mu člověk může věřit, že opravdu chce něco zlepšit. A je vlastně taky docela sympatické, že i jeho zásluhou se teď školství daleko častěji objevuje v médiích.“
Dosavadní působení Josefa Dobeše na ministerstvu školství hodnotil publicista Tomáš Feřtek v poledních Ozvěnách dne
„Co bych viděl jako daleko problematičtější, je jeho výběr spolupracovníků a jeho personální opatření na ministerstvu. A potom také vidím, že odbornou veřejnost si pan ministr příliš nezískal. Myslím, že je nepřesvědčil, že té věci opravdu rozumí,“ uvedl Feřtek.
Za nejproblematičtější ale považuje to, že je ministr Dobeš - podle jeho názoru - „zjevně příznivcem“ technicistního řešení ve školství.
Ministr Josef Dobeš a předseda školských odborů František Dobšík ve Světě o třetí Rádia Česko
„On velmi často prosazuje představu, že stačí, když děti a školy plošně otestujeme, vyjdou nám nějaké výsledky, my podle toho rozdělíme těm školám peníze a v nějaké další perspektivě se to vzdělání zlepší.“
„To si myslím, že je jednak omyl, a jednak velmi nebezpečná chyba, která může ten vzdělávací systém poškodit,“ domnívá se publicista Tomáš Feřtek.
Dobeš: Optimismus neztrácím
Rádio Česko se ministra Dobeše zeptalo, jestli po 100 dnech ve funkci vidí priority resortu školství jinak, než když do úřadu nastupoval.
„Ty klíčové priority stále vidím jako stejné, ale musím tady pokorně a možná otevřeně říct, že objevuji spousty věcí nedodělaných, započatých nebo neřešených. Jako bych se více propadl do reality, nicméně neztrácím optimismus a jenom si potvrzuji, že je potřeba možná zrychlit tempo.“
„To znamená zavést státní maturity, nyní se pouštím plnou vervou do srovnávacích zkoušek, tak abych pilotní projekt už zvládl v červnu příštího roku,“ uvedl ministr.
A jak Dobešovo působení v čele resortu hodnotí odbory?
„Určitě oceňují, že nějaké prostředky v době krize školství dostane navíc, i když zase na druhou stranu se musí šetřit v jiných oblastech. A je dost velká skupina těch nepedagogických pracovníků, kteří ten přístup, že se má šetřit na nich, kritizují,“ řekl Rádiu Česko předseda Českomoravského odborového svazu pracovníků školství František Dobšík.