Ministra Svobodu opět zradil vládní Challenger

Česká vládní letka se stále nemůže vymanit ze série poruch, které jí v poslední době pronásledují. Na pražském letišti ve Kbelích v pondělí ještě před odletem do Lucemburku zradilo letadlo Challenger ministra zahraničí Cyrila Svobodu. Byl u toho i reportér Radiožurnálu.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vojenský speciál Challenger

vojenský speciál Challenger | Foto: Michal Kamaryt

V předchozích případech donutilo vládní Challenger přistát prasklé čelní sklo. Mezi cestujícími v čekací hale vojenského letiště ve Kbelích proto kolovaly žerty, jestli do letadla přibalí i sklenáře a dají mu dost kitu.

Tentokrát však letoun kanadské výroby postihly problémy s palivem. Jedna neoficiální verze hovořila o tom, že palivo bude třeba přefiltrovat. Po příletu zpět se ale objevila jiná neoficiální zpráva, že personál natankoval letadlo pro delší let, který byl odřeknut, a tak by proto v Lucemburku nemohlo předpisově dosednout.

Šéf české diplomacie Cyril Svobody letěl na schůzku ministrů zahraničí Evropské unie. Na jednání dorazil asi o tři čtvrtě hodiny později, přestože mu armáda jako náhradu za Challenger poměrně rychle poskytla starého ruského vrtulového Antonova. Ten je ale málo pohodlný a také o něco pomalejší.

Svoboda se netajil svou nespokojeností nad servisem, i tak ale musel tím samým letadlem podstoupit i cestu zpět. Lucemburská jednání záhy zase opustil, aby stihl ustavení nové vlády na pražském Hradě. Žádné lepší letadlo však pro ministra nestihlo přiletět. V nabídce byl Jakovlev, ve kterém je podle Svobody alespoň slyšet vlastního slova.

Poruchy a nehody provázejí lety českých politiků v poslední době poměrně často. Naposledy musel kvůli prasklému čelnímu sklu Challengeru neplánovaně přistát v Mnichově prezident Václav Klaus během cesty do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II.. Stejná závada vloni v listopadu vrátila na ruzyňské letiště i Cyrila Svobodu, který mířil na návštěvu Blízkého východu a Súdánu.

Nových strojů by se měla dosluhující vládní letka dočkat v roce 2007. Kabinet v polovině dubna rozhodl, že stát nakoupí šest strojů. Nahradit mají zastaralá letadla sovětské výroby, která přestávají splňovat standardy Evropské unie. Obnova letky, která spadá pod českou armádu, přijde na víc než čtyři miliardy korun.

Podle schváleného projektu má být největší současné armádní dopravní letadlo Tu-154M nahrazeno buď Boeingem 737, nebo Airbusem A-319. Malé letouny typu Jak-40 a An-24 mají vystřídat buď brazilské Embraery, nebo kanadské Bombardiery 600. Vrtulníky Mi-8 mají být vyměněny za stroje Sikorski či Eurocopter. Challenger, který v Česku slouží od začátku 90. let, armádě zůstane.

K nejvážnějším problémům vládní letky patřila nehoda z června 1994, kdy jeden z členů ochranky ministra Antonína Baudyše při letu do Švédska prostřelil pistolí podlahu letounu Tu-154 a zasáhl nádrž. Benzin tehdy zaplavil zavazadlový prostor, havárii nakonec na letišti likvidovaly dva hasičské sbory.

Martin Hromádka, Martin Ježek Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme