Ministra Svobodu opět zradilo vládní letadlo

Další ze série závad na strojích armádní letky určené pro přepravu ústavních činitelů zpozdila návrat šéfa české diplomacie Cyrila Svobody z pracovní cesty do Srbska a Černé Hory. Letoun Antonov 26-B nemohl odletět z černohorské metropole Podgorice kvůli závadě na signalizaci zámku zadních dveří. Závady na letadlech, kterými létají čeští ústavní činitelé, se objevují často.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

An 26B | Foto: Pavel Novák

Letadlo neopustilo letiště Golubovci v Podgorici kvůli závadě na signalizaci zámku zadních dveří. Stroje pilotům hlásily netěsnost nástupní plošiny v ocasní části stroje. Po třiceti minutách marných snah o odstranění závady byl odlet odložen. Ministr Svoboda řekl, že tento případ jen potvrzuje potřebu obnovy letového parku armádní letky.

Na letišti Golubovci se technikům podařilo během několika hodin závadu na signalizaci zámku odstranit. Ministr se z Černé Hory do Prahy vrátil s několikahodinovým zpožděním.

Cyrila Svobodu zradilo vládní letadlo už několikrát. Naposledy koncem dubna dorazil pozdě do Lucemburku na schůzku ministrů zahraničí Evropské unie kvůli poruše stroje Challenger, který měl problém s palivem. Armáda musela jako náhradu poslat starého ruského vrtulového Antonova.

Loni v listopadu se Challenger se Svobodu vracel na ruzyňské letiště, když mu za letu prasklo přední sklo. Ministr cestoval na návštěvu Blízkého východu a Súdánu. Kvůli stejné závadě musel neplánovaně přistát v Mnichově i prezident Václav Klaus během cesty do Říma na pohřeb papeže Jana Pavla II.

Vláda se v dubnu rozhodla, že armádní dopravní letectvo obnoví. Potvrdil to ministr Svoboda. "Vláda rozhodla v této věci, protože jde o bezpečnost. Letecký park se bude obnovovat podle toho, jak budou uvolněny prostředky ministerstvem financí," doplnil.

Nových strojů by se měla dosluhující vládní letka dočkat v roce 2007. Kabinet rozhodl, že stát nakoupí šest strojů. Nahradit mají zastaralá letadla sovětské výroby, která přestávají splňovat standardy Evropské unie. Obnova letky, která spadá pod českou armádu, přijde na víc než čtyři miliardy korun.

Podle schváleného projektu má být největší současné armádní dopravní letadlo Tu-154M nahrazeno buď Boeingem 737, nebo Airbusem A-319. Malé letouny typu Jak-40 a An-24 mají vystřídat buď brazilské Embraery, nebo kanadské Bombardiery 600. Vrtulníky Mi-8 mají být vyměněny za stroje Sikorski či Eurocopter. Challenger, který v Česku slouží od začátku 90. let, armádě zůstane.

K nejvážnějším problémům vládní letky patřila nehoda z června 1994, kdy jeden z členů ochranky ministra Antonína Baudyše při letu do Švédska prostřelil pistolí podlahu letounu Tu-154 a zasáhl nádrž. Benzin tehdy zaplavil zavazadlový prostor, havárii nakonec na letišti likvidovaly dva hasičské sbory.

Pavel Novák, Regina Prouzová-Květoňová, Martin Hromádka, Lubica Bergmanová, Vilém Janouš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme