Ministři mají projednat omezení vlastních výhod

Poslanec a předseda lidovců Miroslav Kalousek totiž chce zastavit souběžné proplácení cestovného a účtů za benzín poslancům a senátorům. Navrhuje také snížení tzv. diet, které dostávají zákonodárci i ministři, soudci a vedení Nejvyššího kontrolního úřadu mnohem vyšší než ostatní zaměstnanci. Podle Miroslava Kalouska je současná praxe nemorální.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

jednání sněmovny | Foto: Michal Kamaryt

"Tady není hlavním motivem ušetřit, protože ty celkové objemy jsou v jednotkách milionů. Tady je motivem projevit určitou zdrženlivost a pokoru. To znamená některé výhody, které se sbíhají duplicitně, odstranit s tím, že je možné čerpat jednu výhodu nebo druhou výhodu, ale není možné čerpat obojí současně," říká šéf lidovců.

Na svém stanovisku k těmto změnám se má dnes dohodnout vláda. Následně změnu zákona posoudí parlament.

A jak je to v sousedním Německu? Tam poslanci Bundestagu mají v samotné ústavě zakotven princip nezávislosti a jejího odpovídajícího finančního zajištění. Nepobírají tedy plat, ale už z titulu svého působení v parlamentu - diety. Náhrady nutných výdajů jsou od roku 1977 nezdanitelným příjmem, rovným pro všechny poslance. Podle ústavního zákona zajišťují jejich nezávislost a odpovídají jejich postavení zástupců lidu; činí 7.009 euro měsíčně brutto. K tomu pobírají poslanci Bundestagu roční paušál na pronájem bytu či kanceláře ve volebním obvodě, provoz auta atd.

Služební cesty se řídí běžnými pravidly o náhradě cestovních výdajů, jsou tedy stejné jako pro jiné občanské zaměstnance. Cesty do volebních obvodů si poslanec ale hradí sám, resp., pokud nejde současně o soukromou cestu, může využít volnou drážní jízdenku Spolkového sněmu.

Milan Kopp, Lenka Šumová, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme