Ministři mají projednat omezení vlastních výhod

Poslanec a předseda lidovců Miroslav Kalousek totiž chce zastavit souběžné proplácení cestovného a účtů za benzín poslancům a senátorům. Navrhuje také snížení tzv. diet, které dostávají zákonodárci i ministři, soudci a vedení Nejvyššího kontrolního úřadu mnohem vyšší než ostatní zaměstnanci. Podle Miroslava Kalouska je současná praxe nemorální.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

jednání sněmovny | Foto: Michal Kamaryt

"Tady není hlavním motivem ušetřit, protože ty celkové objemy jsou v jednotkách milionů. Tady je motivem projevit určitou zdrženlivost a pokoru. To znamená některé výhody, které se sbíhají duplicitně, odstranit s tím, že je možné čerpat jednu výhodu nebo druhou výhodu, ale není možné čerpat obojí současně," říká šéf lidovců.

Na svém stanovisku k těmto změnám se má dnes dohodnout vláda. Následně změnu zákona posoudí parlament.

A jak je to v sousedním Německu? Tam poslanci Bundestagu mají v samotné ústavě zakotven princip nezávislosti a jejího odpovídajícího finančního zajištění. Nepobírají tedy plat, ale už z titulu svého působení v parlamentu - diety. Náhrady nutných výdajů jsou od roku 1977 nezdanitelným příjmem, rovným pro všechny poslance. Podle ústavního zákona zajišťují jejich nezávislost a odpovídají jejich postavení zástupců lidu; činí 7.009 euro měsíčně brutto. K tomu pobírají poslanci Bundestagu roční paušál na pronájem bytu či kanceláře ve volebním obvodě, provoz auta atd.

Služební cesty se řídí běžnými pravidly o náhradě cestovních výdajů, jsou tedy stejné jako pro jiné občanské zaměstnance. Cesty do volebních obvodů si poslanec ale hradí sám, resp., pokud nejde současně o soukromou cestu, může využít volnou drážní jízdenku Spolkového sněmu.

Milan Kopp, Lenka Šumová, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme