Míra agresivity na českých silnicích stoupá. Je uspěchaná doba, říká řidič kamionu

Agresivita za volantem roste. Zvláště ve dnech, kdy hustota provozu v souvislosti se začátkem prázdnin sílí, má řada netrpělivých řidičů tendenci vybíjet si svou frustraci na okolí. Za agresivní styl jízdy přitom mohou řidiči skončit až u soudu – a to ani nemusí dojít k nehodě.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Řidič (ilustrační foto) | Foto: Ondřej Jánoška

Zjednodušeně lze říci, že agresivní chování za volantem je takové, které ohrožuje ostatní. „Problémem stávající právní úpravy je, že agresivita je v ní víceméně skrytá, respektive stávající právní úprava na ni příliš nepamatuje,“ konstatuje právník Jan Kněžínek.

Řidič se na vozovce musí obecně chovat ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní. To je ovšem velmi obecné a za porušení ustanovení pak hrozí i obecný trest.

Přehrát

00:00 / 00:00

Redaktor Petr Jansa zjišťoval, jaké postihy hrozí agresivním řidičům

„V naprosté většině případů, pokud by se to vůbec podařilo prokázat, tak řidič přestupkově spadne do té nejobecnější skutkové podstaty, kde hrozí pokuta v blokovém řízení do dvou tisíc korun, ve správním pak maximálně dva a půl tisíce korun,“ dodává Kněžínek.

Úmyslné a vědomé ohrožování ostatních, jako například najíždění na ně nebo prudké brzdění, ovšem může být trestným činem. A dokonce velmi závažným.

„U vraždy, byť v tom stádiu pokusu, hrozí pachateli deset až patnáct roků. Při těžkém ublížení na zdraví, znovu zdůrazňuji i ve stádiu pokusu, tři až deset let. A u obecného ohrožení je tam sazba tři až osm roků,“ varuje Jan Černý z advokátní kanceláře Černý – Raupachová.

Trpišovský vyvázl u soudu s dvouletou podmínkou. Zatím nepravomocně

Číst článek

„Já si myslím, že je to naší uspěchanou dobou. Vůbec tím stylem, jakým žijeme. Protože agresivita, to je svým způsobem taková nevyhlášená válka mezi řidiči osobních aut, nákladních aut a podobně. Je to velice negativní,“ říká profesionální řidič Martin Petrov, který sedává za volantem kamionu už od 80. let a ročně najezdí více než sto tisíc kilometrů.

V posledních letech podle něj počet agresivních řidičů narůstá. Provoz houstne a každý prý někam pospíchá. Petrov dodává, že řidiči kamionů jsou navíc často nuceni dodržovat termíny pod hrozbou sankcí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Řidič kamionu Martin Petrov hodnotí chování na silnicích

„Hodně dopravních firem vyvíjí enormní tlak na řidiče z povolání. Až to hraničí s tím, že přímo vyžadují porušování zákonů. A to je hodně špatně,“ vysvětluje.

On sám už se na silnici s vybržďováním setkal, většinou ale prý podobné situace končí tak, že je celá záležitost odložena. Nedá se prý jednoznačně říci, jaká skupina řidičů se k agresivním manévrům uchyluje nejčastěji, jisté shodné znaky ale pozoruje.

„V zásadě platí, je to tak obecně bráno, že řidiči v podstatě movití, v silných autech, kteří s ním umí jezdit, ale neumí ho používat, u těch je to vidět víc, protože tam výklad naší demokracie nebo pseudodemokracie je takový, že – já mám, já můžu, já můžu všechno, teď jedu já. Takhle to bývá, ale není to pravidlem, samozřejmě to není univerzální,“ uzavírá.

Petr Jansa, Martin Drtina, krw Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme