Mluva dětí se zhoršuje. Změnit to má více logopedie ve školkách
Podle stížností a nářku učitelů se nabízí otázka: budou další generace vůbec mluvit bezchybně? Pedagogové z prvního stupně základních škol si totiž ministerstvu školství stěžují na zhoršenou mluvu dětí. Úřad i kantoři proto doporučují, aby se školky zaměřily více na logopedickou prevenci.
Logopedi mají v ordinacích čím dál tím víc dětských klientů. Mluva školáků se za poslední dobu výrazně zhoršila a je to jasné: může za to doba, televize a málo komunikace.
„Myslím si, že je to způsobeno tím, že děti tráví hodně času u televize a že je to opomenuto kolem druhého roku, kdy dítě potřebuje, aby se s ním povídalo, aby s ním člověk komunikoval, když třeba sleduje Večerníček, tak aby si o tom povídali, aby se četlo.“
A právě to hodně dětem chybí, říká Ludmila Šprachtová, místopředsedkyně Asociace předškolní výchovy a ředitelka Mateřské školy Sokolovská v Praze. A navíc, jak se shoduje i s poznatky ministerstva školství, to vše souvisí i s poklesem čtenářské gramotnosti.
„Ještě to také souvisí s koordinací pohybu. Když dítěti nedáte prostor, aby se pohybově rozvíjelo, tak to souvisí zase s buňkami v mozku, které podporují rozvoj řeči.“
Záleží i na rodině
Ministerstvo školství proto žádá vedení školek, aby v příštím školním roce více dbaly na logopedickou prevenci. Jenže, jak upozorňuje Lenka Váchová, která učí na prvním stupni pražské Základní školy Letohradská, ne vše mohou zařídit školky:
„Ne každý rodič je natolik zodpovědný, aby si uvědomil, co to všechno přináší. Pro to dítě to v jejich očích není žádný handicap. Dítě může chodit každý týden na logopedii, pokud rodina nespolupracuje, je to prakticky k ničemu. Rodina musí opravdu spolupracovat a hodně záleží, kdy vlastně dítě s logopedickou péčí začne. Všeobecně, čím je dítě starší, tím hůř se to napravuje.“
Pokud školka nenabízí logopedické služby, mohou se rodiče obrátit na pediatra, který jim doporučí klinického logopeda. Do ordinace jednoho z nich vás vezmeme v odpoledním vysílání Radiožurnálu.