Mluvčí Česmadu: Stát by měl na dopravce víc dohlížet

Není dne, aby se v dopravním zpravodajství neobjevily informace z nejstarší české dálnice - D1 - z Prahy do Brna. Také dnes ráno zastavily provoz v obou směrech, kolem 200. kilometru, dvě vážné nehody, shodou okolností kamionů.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

kamion

kamion | Foto: Marián Vojtek

Nakolik mohou za kritickou situaci na D1 hustý provoz, špatný stav komunikace, vrtochy počasí nebo právě chování řidičů? Deník Právo přinesl zprávu o tom, jak se postrachem silnic stávají právě řidiči kamionů.

Jeden z nich pod podmínkou anonymity totiž listu popsal praktiky běžné mezi českými dopravci. Řidiči podle něj šidí povinné přestávky, výjimkou prý nejsou ani 24hodinové směny. Řidiči si třeba mezi sebou vyměňují záznamové listy nebo karty.

Pomocí silného magnetu lze zase obelstít i nový digitální tachograf, počítač kilometrů a dokonce i omezovač rychlosti.

Nedodržování pravidel se těžko prokazuje

To, že k podobným věcem může docházet, připustil ve vysílání Rádia Česko ředitel dopravní policie ČR Leoš Tržil. Podle něj se ale takovéto obcházení pravidel těžko zjišťuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O chování řidičů kamionů mluvili na Rádiu Česko ředitel dopravní policie Leoš Tržil a mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix

"To jsou případy, které se prokazují velice těžko a v rámci běžné silniční kontroly na to prakticky policista ani nepřijde. Je to spíš otázka dohlídky nad kontrolou záznamových listů, tachokotoučů a tak dál orgány, které se tím zabývají přímo u dopravce."

"Nicméně z hlediska dopravní nehodovosti samozřejmě překračování denních dob řízení a nedodržování odpočinku má vliv na schopnosti řidiče, projevuje se to na jeho únavě a pozornosti," dodal.

V mezinárodní dopravě se pravidla díky přísnějším evropským kontrolám dodržují více než u vnitrostátních firem. Případné zpřísnění kontrol v Česku by podle ředitele dopravní policie muselo navrhnout ministerstvo dopravy.

Dopravci volají po přísnějším dozoru státu

Mluvčí sdružení dopravců Česmad Bohemia Martin Felix problémy s překračováním dob řízení registruje, článek v Právu ale podle něj nebyl zcela objektivní.

"Nedokážu si představit, že by někdo řídil kamion dva dny bez přestávky," řekl v rozhovoru pro Rádio Česko. Řešením situací, popisovaných v článku, je podle něj zpřísnění dozoru státu.

"V rámci našeho sdružení už léta voláme po zpřísnění státního odborného dozoru, což není jenom policie, jsou to i dopravní úřady, které dělají kontroly ve firmách."

"Protože ona drtivá většina našich členů se pohybuje v rámci těch pravidel, a všichni ti, kteří je nedodržují, jsou pro ně vlastně nekalá konkurence. Takže my o to usilujeme, aby tihle dopravci se z našich silnic dostali pryč," prohlásil mluvčí Česmad Bohemia.

Marika Táborská, Martin Křížek, Rádio Česko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme