Mobily a tablety na české železnici: pokud zaměstnanci hrají ve službě hry, je něco v nepořádku

Většina českých železničních společností má používání mobilních telefonů a tabletů ve službě zakázáno. Nemusí tak žádným způsobem reagovat na loňskou tragickou nehodu, kterou v Německu způsobil výpravčí hrající ve službě hry na mobilu. Podle společnosti Leo Express by stejně takový zákaz „sloužil jen jako alibi“.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vlak společnosti Leo Express (ilustrační foto)

Vlak společnosti Leo Express (ilustrační foto) | Foto: Tomáš Medek

Kvůli chybě výpravčího, který pustil dva protijedoucí vlaky na stejnou kolej a poté ještě zmáčkl nesprávné nouzové tlačítko, 9. února 2016 zemřelo u obce Bad Aibling v Bavorsku 12 lidí a dalších 90 bylo zraněno. Z vyšetřování vyplynulo, že výpravčí těsně předtím hrál na svém mobilním telefonu hru Dungeon Hunter 5.

České železniční společnosti v anketě serveru iROZHLAS.cz informovaly, že neplánují v souvislosti s nehodou zavádět žádné nové zákazy. Většina společností už totiž nějaké má.

„Naši provozní zaměstnanci mají využívání jiných než služebních zařízení k pracovním úkonům zakázáno," informovala Kateřina Šubová ze Správy železniční dopravní cesty, pod kterou spadají například výpravčí. „A to obecnou legislativou (zejména zákonem č. 262/2006 Sb., zákoník práce), pracovním řádem SŽDC a předpisem Bp1 o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci."

Tablet mají i strojvedoucí, informuje Leo Express

Na zaměstnance SŽDC a Českých drah se podle mluvčích vztahuje také předpis D1 Dopravní a návěstní předpis, čl. 260: „Při výkonu dopravní služby se zaměstnanec smí zabývat jen činnostmi, kterými plní pracovní úkoly nebo které jsou v přímé souvislosti s plněním pracovních povinností. Zvukové, rádiové nebo televizní přístroje, popř. přístroje pro zpracovávání dat smí zaměstnanec provozovat jen tehdy, jestliže je to pro výkon jeho činnosti zapotřebí. Pro zaměstnance dopravců musí být jejich provozování nařízeno (dovoleno) opatřením dopravce."

Co vám hraje na nádraží? Okolo Hradce, Vltava... Nadšenci sestavili staniční jukebox

Číst článek

„Ustanovení o zákazu věnovat se jiným činnostem než těm, které souvisí s výkonem služby, jsou na železnici v Česku, resp. již v bývalém Československu, tradiční a letitá. Já osobně si tyto informace pamatuji z úvodních bezpečnostních školení již z počátku 90. let, když jsem nastupoval na železnici. Nejde tedy nic nového, co by souviselo s nástupem elektronických zařízení, mobilních telefonů, tabletů," zavzpomínal mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Společnost RegioJet má také v předpisech zákaz „vykonávání činností, která by mohla rozptýlit pozornost". „V případě telefonických hovorů jsou povoleny ty, které souvisejí s výkonem práce - například jsou potřebné pro informační spojení s dispečinkem nebo posádkou vlaku a jsou nezbytnou součástí zajištění bezpečného provozu," vysvětlil mluvčí společnosti Aleš Ondrůj.

Jedinou společností, kde zaměstnanci používají mobilní zařízení, je Leo Express. „Stevardi používají služební mobilní telefon ke komunikaci a pro palubní servis (stevardovská aplikace). Strojvedoucí používají služební telefony pro komunikaci a služební tablety s pomůckami (dokumenty a formuláři) předepsanými našimi předpisy pro výkon služby," vysvětlil provozní ředitel Leo Express Michal Miklenda.

Podle Miklendy navíc žádné zákazy nemají smysl. „Událost, jako se stala v Německu, svědčí o hlubším problému v systému, který takové zákazy nijak neřeší. Slouží pouze jako alibi, že se přijalo opatření. Protože pokud má firma personál takové úrovně, že mu musí zakazovat hraní her při výkonu dopravní služby, je něco v nepořádku," myslí si Miklenda.

Slovensko má stejná pravidla

Na tragédii v Německu ale reagovaly společnosti v Evropě. Téměř přesně o rok později nizozemská společnost ProRail oficiálně zakázala výpravčím hrát hry a dívat se na filmy na mobilních zařízeních. Podle serveru Novinky.cz, který na nové pravidlo upozornil, společnost odůvodnila zákaz tím, že pohled na displej nepříznivě ovlivňuje soustředěnost na práci.

V červenci 2016 zakázala používání chytrých telefonů ve službě i belgická železniční společnost SNCB. Podle portálu xpats.com ale nebyla důvodem německá nehoda, ale zvyšující se počet strojvůdců, kteří jezdí na červenou.

V Rakousku mají zákaz o používání mobilních telefonů ve službě už od roku 2015. Slovensko používá podobný systém jako Česká republika. Železnice Slovenské republiky, které jsou obdobou české Správy železniční dopravní cesty, mají v interních předpisech, že „zaměstnanec se musí zabývat svou pracovní činností a žádnou jinou. Radiostanici, respektive mobilní telefon, smí použít pouze jen za okolností, při kterých je vyloučené ohrožení vlastní bezpečnosti stejně jako bezpečnosti cizích osob".

V Železniční společnosti Slovensko, která je národním dopravcem, používají služební telefon ve službě vlakvedoucí. „Strojvůdci mají přidělený služební mobil pouze na určité vlaky. Jsou to například ty, které jezdí do České republiky, nebo naše vlaky InterCity. Stejně tak i v případech, kdy vlak nemá vlakvedoucího," řekl serveru iROZHLAS.cz mluvčí společnosti Tomáš Kováč.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme