Modernizace dálnice D1 se protáhla a prodražila kvůli chybám při přípravě, tvrdí NKÚ

Nejvyšší kontrolní úřad zjistil řadu pochybení při modernizaci dálnice D1. Došlo tak k minimálně dvouletému zpoždění. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) udělalo řadu chyb v přípravě a také vybralo variantu modernizace, aniž by ji porovnalo s jinými možnostmi.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Kolona, D1 | Foto: Hana Mikulincová

Náklady na modernizaci prvních čtyř úseků D1, která začala v roce 2013, byly podle Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) výrazně nižší než u úseků, které byly rekonstruovány později. Také se výrazně lišily vysoutěžené ceny od nabídkových cen z projektové dokumentace. Byly o 35 procent nižší.

U dalších pěti úseků, které modernizovalo ŘSD v letech 2015 a 2016, vzrostly průměrné náklady na jeden kilometr o 73 procent, ze 74 na 128 milionů korun. Přitom podle projektové dokumentace byla náročnost projektu jen o čtvrtinu vyšší než při předchozí renovaci. Náklady tak dosáhly podobných čísel jako jiné projekty na D1 nebo D3. Kontrolní úřad proto doporučuje, aby ŘSD tyto nesrovnalosti prošetřilo.

Úředníci nestíhají rozesílat pokuty za překročení rychlosti na D1. Mají půlroční zpoždění

Číst článek

Kontroloři zjistili také pochybení v samotném průběhu modernizace. 19 z 21 projektů nabralo podle nich zpoždění kvůli nedostatečné přípravě. Například kvůli nedostatečnému geotechnickému průzkumu vzrostla cena čtyř staveb o téměř 130 milionů korun a u dvou z nich způsobila roční zpoždění.

U pěti staveb si pak nechalo ŘSD vypracovat projektovou dokumentaci, přestože si ujasnilo až za dva roky, jak přesně bude modernizace probíhat. Muselo tak dojít ke dvěma aktualizacím, které stály dalších 12 milionů korun. Zpracování projektů pro jiných pět úseků se protáhlo o 19 měsíců, protože nebyly ujasněny technické otázky. Modernizace dálnice, která měla být původně dokončena v roce 2018, se tak protáhne až do roku 2020.

Nedostatky byly podle NKÚ i ve výběru způsobu, jakým se měla dálnice modernizovat. „ŘSD v roce 2005 začalo připravovat variantu rozšíření dálnice na šest jízdních pruhů, kterou v roce 2009 změnilo na rozšíření dálnice v obou směrech o 75 centimetrů s tím, že budou zachovány čtyři jízdní pruhy,“ píše Nejvyšší kontrolní úřad v tiskové správě. Ředitelství silnic a dálnic nedoložilo, proč ke změně došlo. Posouzení, které si ŘSD nechala vypracovat až v roce 2013, nepovažují kontroloři za dostatečné.

Petr Jadrný Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme