Mohla by škola začínat v devět hodin? Vyhláška to umožňuje
Dnes se do stávky proti změnám v platech zapojí na dvacet tisíc pedagogů na šestnácti stech školách po celé České republice. Vyučovat se začne až v devět hodin. Pozdější začátek vyučování však mnozí vítají.
Dříve začátek výuky určovalo roční období. V době stanovení povinné školní docházky za Marie Terezie se v létě začínalo učit už v sedm ráno, v zimě pak v osm.
Tradice přetrvala. Dnes vše nasvědčuje tomu, že pozdější začátek školního vyučování by biorytmu dítěte vyhovoval lépe, alespoň to tvrdí rakouští odborníci.
Otázkou pozdějšího začátku vyučování se zabývala reportérka Radiožurnálu Klára Bílá
Čeští psychologové ale s nimi nesouhlasí. Nicméně si to díky dnešní stávce učitelů šestnáct set tuzemských škol vyzkouší. Do tříd totiž kantoři i žáci vejdou až v devět hodin.
Na většině škol zvoní přesně v osm hodin. V tu dobu začíná výuka i na pražské Základní škole Eden. Přestože se učitelé k protestu svých kolegů nepřipojí, její ředitelka Jana Churáčková ale připouští, že o posunu výuku na později už uvažovala.
„Ale vysvětlili jsme si, že by v případě našich dětí to byl docela velký problém, protože na školní vyučování navazují kroužky a především tréninky, které jsou až do večerních hodin. Takže vlastně celý ten denní režim by se posunul směrem k těm večerním hodinám a to by nebylo dobře, aby se děti dostávaly domů dlouho večer,“ vysvětluje Jana Churáčková.
Změnit začátek vyučování jde podle ní snadno. Ministerská vyhláška totiž jasně nestanovuje, kdy mají pedagogové začít učit. I první školní zákon z roku 1805 začátek výuky určoval jen vágně, měl se ale přizpůsobit s ohledem na místní poměry.
Hostem Dopoledního Radiožurnálu byla ředitelka soukromého ostravského gymnázia a základní školy PORG Dagmar Dluhošová
„Místní duchovní pastýř spolu s učitelem a představenými z osady... může určiti, má-li se dle rozličných okoličností a potřeby vyučování ráno i odpoledne dříve aneb později začínati," stanovuje první školský zákon.
To v podstatě funguje dodnes. S posunutým začátkem vyučování by se totiž musely například měnit jízdní řády.
Dětská psycholožka Václava Masáková si navíc nemyslí, že by pozdější výuka pomohla: „Stejně by došlo k tomu, že ty děti by do školy přicházely do družin a školních klubů na tu osmou, takže si myslím, že v současné době a situaci společenské to skoro není realizovatelné.“
Děti mají chodit podle Václavy Masákové spát včas a každý den ve stejnou dobu.
Do 8:20 se nedá využít plný potenciál dítěte
Studentům soukromého ostravského gymnázia a základní školy PORG začíná vyučování v 8:40.
„Děti jsou lépe vyspané, lépe se s nimi od startu dá pracovat. Každý pedagog ví, že se od 8:00 do 8:20 nedá využít plný potenciál dítěte. Je otázka, jestli to tak vyhovuje rodičům kvůli práci,“ říká ředitelka Dagmar Dluhošová. Rozhodnutí, zda by se výuka měla posunout, by ponechala v kompetenci ředitelů.
„Jednak je to odborný názor, to je jedna věc a druhá, že každá škola se nachází v různých lokalitách, krajích, s různým začátkem pracovní doby. Ředitel nejlépe ví, z jakých spádových obvodů, měst a obcí k němu jeho žáci přijíždějí a sám je schopný tohle nastavit,“ dodává Dluhošová.