Montessori školy chtějí začít s výukou i na druhém stupni

Od nového školního roku budou v České republice poprvé otevřeny třídy druhého stupně základní školy Montessorri. Dosud se výuka podle této metody praktikovala jen na prvním stupni základních škol a v mateřských školách. Podle některých odborníků je totiž program pro starší děti nevhodný.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Liptálská náhradní třída

Liptálská náhradní třída | Foto: Roman Verner | Zdroj: Český rozhlas

První Montessori šesté třídy v září otevřou na pražské základní škole Na Beránku a na Základní škole v ulici Gajdošova v Brně.

„Děcka jsou nadšené a nemůžou se dočkat, až pojedou do školy. Líbí se jim tam a vozím je 40 kilometrů denně.“ „To, co se naučí, si pamatují.“ Tak si výuku podle metody Montessori pochvalují rodiče Dana Havlenová a Ivo Hrubý, kteří učitelům na základní škole Gajdošova svěřili své děti, paní Havlenová dokonce dvojčata.

Podle ředitelky Markéty Olbertové je ale spokojenost rodičů vykoupena i vyššími náklady a bez sponzorů by Montessori škola nemohla fungovat:

Přehrát

00:00 / 00:00

Na brněnské základní škole Montessori v ulici Gajdošova natáčela redaktorka Zuzana Kopuletá

„Pomůcky se vozí z Holandska. Bez pomoci rodičů by to nešlo, protože ze státního rozpočtu na to peníze nemáme. Rodiče v občanském sdružení vyvíjejí aktivity, které přinášejí peníze. Jednak tam dávají dary nebo například organizovali benefiční koncert a různé další aktivity, díky kterým se nám daří ty třídy vybavovat.“

Montessori vzdělávací program je založen na důrazu na individualitu dítěte, rozvoji samostatnosti a nenásilném osvojování vědomostí a dovedností. Žák není známkován a učitel má být jeho rovnocenným partnerem.

Někteří odborníci, například Hana Horká z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, si ale myslí, že tento způsob výuky je vhodný jen pro menší děti.

„Hravé vyučování může být na prvním stupni, každý stupeň má svůj způsob výuky. Na druhém stupni už díky věkovým zvláštnostem žáci bádají, pozorují, analyzují nějaké dokumenty zase jiným způsobem. Stejně tak i spojování více předmětů. Tady jsem zvědavá, jakým způsobem budou organizovat třeba takzvanou kosmickou výchovu, čili předměty z oblasti člověk a příroda a člověk a společnost na druhém stupni,“ upozorňuje.

Na skutečně objektivní hodnocení úspěšnosti Montessori výukového programu pro druhý stupeň si budeme muset počkat minimálně do doby, než školu opustí první absolventi. Už teď je ale jisté, že není vhodný pro žáky s některými poruchami, například pro hyperaktivní děti.

Zuzana Kopuletá Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme