Ke dvojici mostů u Stružné se nikdo nehlásí. Hrozí jejich zřícení na frekventovanou karlovarskou silnici
Několik desetiletí chátrají a nikdo se k nim nehlásí. Dva mosty nad silnicí první třídy z Karlových Varů do Prahy u obce Stružná jsou přitom ve velmi špatném stavu a mohly by se zřítit. „Chtěli jsme vyzvat vlastníka, aby provedl udržovací práce, nebo mosty odstranil. Všichni, na koho jsme se obrátili, nám to odmítli, že vlastníkem nejsou a nemají mosty v evidenci,“ uvedl mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.
Zrezivělé zábradlí a asfaltový povrch, ze kterého vyrůstá několik menších stromů - tak vypadají dva z mostů, které vedou nad silnicí první třídy mezi Karlovými Vary a Prahou u obce Stružná. Jak se v posledních dvou měsících ukázalo, obě konstrukce jsou ve velmi špatném stavu, a jedné z nich dokonce hrozí pád.
Opravy mostů se ale v nejbližší době nechystají, nikdo se k nim totiž nehlásí. „Zjistili jsme, že mosty jsou viditelně v závadovém stavu. Je tam v nepořádku zábradlí, povrch mostů. Chtěli jsme vyzvat vlastníka, aby provedl udržovací práce, nebo mosty odstranil. Všichni, na koho jsme se obrátili, nám to odmítli, že vlastníkem nejsou a nemají mosty v evidenci,“ uvedl mluvčí karlovarského magistrátu Jan Kopál.
Vedení obce proto nechalo na pokyn magistrátu jeden z mostů úplně uzavřít. Průjezdu tam teď brání hromady štěrku. „Díky tomu, že je to v našem katastrálním území, jsme povinni zajistit bezpečnost. Za naše peníze jsme tam vysypali hromady štěrku z lomu z Horních Tašovic, aby tam nikdo neprojížděl. Jsou tam i cedule, je tam zákaz vstupu i vjezdu,“ upozornila nezávislá starostka Stružné Zuzana Večerková, s tím, že mosty nejsou ani obce.
Vlastníka určí soud
V katastru nemovitostí je jako vlastník uvedené Ředitelství silnic a dálnic, jenže jeho krajský ředitel Lukáš Hnízdil to popírá. „Podle zřizovací listiny ministerstva dopravy se staráme o dálnice a silnice první třídy, nikoliv o účelové komunikace, což je ta komunikace na mostě.“
Za den prodlení pět milionů. Když ho opraví dřív, zaplatíme my, říká Hřib k Barrandovskému mostu
Číst článek
ŘSD stav mostů pouze monitoruje, protože vedou nad silnicí I/6, která do jeho správy spadá. „Tím, že není určeno, komu to patří, nemůžeme použít finanční prostředky na opravu těchto mostů,“ dodal Hnízdil.
Podobně je na tom i další z možných vlastníků, kterým je Pozemkový fond ČR. „Most je součástí polní cesty, z toho odvozujeme, že majitelem by měl být Pozemkový fond. V případě takových nejasností si ale jako státní instituce nemůže dovolit investovat do majetku, který není jeho. Podal proto žalobu k soudu o určení vlastnictví. Teď čekáme, kdo bude určený vlastníkem,“ řekl Kopál.
Všichni doufají, že se vlastník mostu určí, co nejdřív. Riziko jeho pádu je totiž vysoké. V roce 2025 úsek navíc čekají velké změny v souvislosti s výstavbou dálnice D6. S mostem se v projektu do budoucna nepočítá.