Šest třicetitunových vozů testuje stav mostu Legií. Výsledky oznámí příští rok

Pražská Technická správa komunikací (TSK) zahájila zatěžovací zkoušky na mostu Legií. S pomocí šesti 30tunových nákladních vozů a snímačů budou pracovníci odborných firem v pondělí a v úterý večer sbírat data, která poslouží k vytvoření podrobné diagnostiky památkově chráněného mostu. Je ve špatném stavu a je nutná jeho rekonstrukce, kterou by TSK ráda zahájila po roce 2020. Na most až do příštího pondělí nesmí žádná doprava.

Praha Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Pražská Technická správa komunikací zahájila zatěžovací zkoušky na mostu Legií

Pražská Technická správa komunikací zahájila zatěžovací zkoušky na mostu Legií | Foto: Michaela Říhová | Zdroj: ČTK

Zatěžovací zkoušky představují třetí fázi celkové diagnostiky mostu, která začala v létě. „Je jednou z podmínek toho, abychom mohli připravit projektovou dokumentaci na celkovou rekonstrukci,“ uvedla mluvčí TSK Barbora Lišková.

Dodala, že kromě celkového stavu mostu je z důvodu památkové ochrany potřeba podrobně popsat i materiály, které bude nutné použít pro rekonstrukci.

Most Legií je uzavřen. Pěší projdou, ale auta či tramvaje se po něm přes Vltavu nedostanou

Číst článek

Třicetitunové nákladní vozy budou na mostě jezdit i ve středu večer, most bude nicméně uzavřen až do pondělí. TSK pro poslední fázi diagnostiky využila opravy tramvajové trati, která stejně jako diagnostické práce potrvá do pondělí.

Pod mostem pracovníci umístili snímače, které jsou s konstrukcí spojeny strunami a při pohybu nákladních vozů zaznamenávají pohyby mostu a jeho reakci na zatížení.

Podle Martina Krejcara ze společnosti Inset se zatížení mostu měří více způsoby, například při statickém měření projíždí pomalu jeden vůz či se na jedno místo mostu umístí co největší zátěž. Tím se měří průhyb mostu v daném bodě. Při dynamickém měření, kdy naložená auta projíždějí až dvacetikilometrovou rychlostí, se měří kmitání konstrukce.

Diagnostika za desítky milionů

Pracovníci v pondělí zároveň začali s vrtáním hloubkových sond, které sahají zhruba 15 metrů do podzákladí mostu. Budou celkem čtyři. Kromě toho už jsou na konstrukci umístěny například tepelné sondy a další měřicí zařízení. Pro diagnostické práce pod mostem je na řece umístěn ponton.

Po dokončení měření převezmou získaná data odborníci z Kloknerova ústavu při ČVUT, kteří je zpracují do finální diagnostiky. První předběžné výsledky by podle Liškové mohly být známy za několik měsíců, finální dokument pak bude hotov v polovině příštího roku. Náklady na podobně rozsáhlé diagnostiky podle mluvčí dosahují desítek milionů korun.

Problémy se stavem mostů se v Praze řeší dlouhodobě, loni v Troji lávka spadla. Kromě mostu Legií se nyní provádí diagnostika Hlávkova mostu, který je rovněž ve špatném stavu. Připravuje se i diagnostika Palackého, Barrandovském nebo Lanového mostu na Jižní spojce.

Špatně je na tom také Libeňský most, který se musel začátkem roku dočasně uzavřít pro auta i tramvaje. Koncem října bylo dočasně nutné uzavřít také jeden z mostů, které navazují na Vltavské na Hlávkův most.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme