Oprava, nebo zbourání? Odborné kolokvium se v případě mostu na Vyšehradě přiklání k nové stavbě

Většina členů mezinárodního odborného kolokvia o budoucnosti železničního mostu přes Vltavu mezi Podskalím a Smíchovem v Praze se kloní ke stavbě nového mostu. Oprava památkově chráněné stavby by podle nich byla drahá a její životnost by byla kratší než v případě nové konstrukce, sdělil v pondělí mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Tento článek je více než rok starý.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

železniční most, Vyšehrad

Železniční most mezi pražským Podskalím a Smíchovem | Foto: René Volfík | Zdroj: iROZHLAS.cz

Kolokvium vzniklo na popud ministra dopravy Martina Kupka (ODS) právě kvůli posouzení stavu a budoucnosti stavby, která je dlouhodobě ve špatné kondici. Správa železnic před časem představila projekt, podle něhož má z mostu zůstat jen spodní část s pilíři a nynější nýtovanou konstrukci má nahradit nová.

Návrh mostu na Vyšehradě je nešťastný, míní někteří odborníci, podle Správy železnic se zachránit nedá

Číst článek

Ministr dopravy Kupka sdělil, že rozhodnutí o budoucnosti mostu by mělo být představeno do konce letošního roku. Výsledky technického kolokvia, které se sešlo z Kupkovy iniciativy, zveřejnila Správa železnic po týdenním odkladu, uvádí web Zdopravy.cz.

Podle Správy železnic se většina kolokvia shodla, že stav mostu lze označit za „špatný“ a je nutný „naléhavý zásah“, uvádí zmíněný web.

Proti plánům Správy železnic se postavila veřejnost. Pro záchranu mostu vznikla i petice, kterou dosud podepsalo 13 889 lidí. S postupem organizace nesouhlasí ani Praha 5 či bývalé vedení města.

Prezident Českého národního komitétu ICOMOS (Mezinárodní rada památek a sídel) Václav Girsa uvedl, že zbourat železniční most a nahradit ho jiným je neakceptovatelné a daný krok může vést až k mezinárodní ostudě.

Sedm z deseti

„Z vyjádření účastníků kolokvia ke kladům a záporům lze prozatím shrnout, že se shodují na špatném stavu mostu s významnou korozí. Většina účastníků zastává názor, že oprava stávajícího mostu je technicky a finančně náročná a má omezenou životnost s vysokými náklady na další údržbu,“ uvedl Gavenda.

Pro stavbu nového mostu se podle něj vyslovilo sedm z deseti členů kolokvia. Ti doporučili opětovně využít nynější konstrukci, přemístit ji a využít na novém místě například jako lávku pro pěší.

„Menší část kolokvia, dva z deseti, považuje památkovou hodnotu mostu za natolik významnou, že se přiklání k jeho opravě a považuje ji za reálnou z pohledu bezpečnosti i nákladů. Nový tříkolejný most nepovažuje za nutný,“ dodal Gavenda.

Nejrychlejší řešení

Podle kolokvia jsou dosavadní průzkumy dostatečným podkladem pro rozhodování o budoucnosti mostu. Zároveň se jeho členové shodli, že oprava mostu je možná, avšak rozcházejí se v názoru na její náročnost. Návrh nového mostu pak kolokvium považuje za technicky moderní a v pořádku. Ministerstvu a Správě železnic také doporučilo projednat další postup s UNESCO.

Vyšehradský most je třeba zachovat i za cenu vyšších nákladů, pokud to jen půjde, míní náměstek Pospíšil

Číst článek

Nyní již bývalý náměstek pražského primátora pro dopravu Adam Scheinherr (Praha Sobě) v uplynulých týdnech uvedl, že s ohledem na zajištění železniční dopravy v metropoli by rekonstrukce byla nejrychlejším řešením. Správa železnic počítá se zahájením prací v roce 2026.

Pokud by využila již hotovou dokumentaci z roku 2020, oprava by podle Scheinherra mohla začít až o dva roky dříve než stavba nového mostu. Správa železnic s tím v dřívějším vyjádření nesouhlasila. Podle ní je most kvůli špatnému stavu neopravitelný, případně by jeho oprava byla neúměrně komplikovaná.

Železniční most na Výtoni byl ve své původní podobě zprovozněn 15. srpna 1872. Na přelomu 19. a 20. století byl nahrazen mostem, který přes Vltavu vede dosud.

ula, ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme