Založení živnosti online využívá jen procento zájemců o podnikání, provoz vyjde stát na 300 tisíc ročně

Jak zjistil server iROZHLAS.cz, Jednotný registrační formulář (JRF) ministerstva průmyslu a obchodu kvůli opakovaným chybám nešlo podat. | Foto: Jan Cibulka | Zdroj: iROZHLAS.cz

Elektronická verze ohlášení nové živnosti loni zprostředkovala 818 žádostí, nově evidovaných oprávnění ale v Česku přibylo víc než 82 tisíc. Formulář tak pomohl méně než procentu žadatelů. Kvůli technické chybě byl navíc formulář nejasnou dobu mimo provoz. Ministerstvo průmyslu to začalo řešit poté, co ho na to upozornil iROZHLAS.cz. Náklady na provoz formuláře, který vyvinula a spravuje soukromá firma, resort vyčíslil na 300 tisíc korun za rok.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Chyba se objevila v části registrace k dani z příjmu, Jednotný registrační formulář tak nešel odeslat nikomu, kdo nevyplnil informace o zákonném zástupci. A to i v případě, že žádného nemá, což platí pro převážnou většinu žadatelů. Kontrola, kterou aplikace před podáním sama nabízí, na to navíc neupozornila. Lidé tak neměli možnost zjistit, proč jim formulář i po vyplnění všech údajů nešel podat.

Doplnění 18. 11. 2019: Po analýze odeslaných formulářů a konzultaci s dodavatelskou chyba dle ministerstva vznikala při částečném vyplnění informace o zákonném zástupci nebo opatrovníkovi s sekci formuláře pro registraci na finančním úřadu. Pokud informace nebyla vyplněná kompletně, formulář nešlo odeslat, přičemž kontrola formuláře na problém neupozornila a pokus o odeslání skončil blíže nevysvětlenou chybou. Chyba tak dle ministerstva ovlivnila jen jednoho z 392 uživatelů.

Ministerstvo průmyslu nezajímal přínos IT projektů, ale vyčerpání peněz z unie, zjistili kontroloři

Číst článek

Pavel Vinkler, ředitel odboru podnikatelského prostředí a obchodního podnikání ministerstva průmyslu a obchodu, chybu připustil, ale nesprávně ji popsal. „Je pravda, že se v Jednotném registračním formuláři objevila chyba v části, kdy nezletilým podnikatelům, kterým umožnil podnikání soud a jsou zastoupeni svými zákonnými zástupci, nešly vyplnit potřebné údaje,“ uvedl. Dodal, že nezletilých podnikatelů je v Česku evidováno jen 18. 

Ve skutečnosti se však chyba netýkala 18 nezletilých, ale právě naopak všech ostatních, jak zjistila redakce iROZHLAS.cz. 

Ministerstvo ani dodavatelská firma ICZ, a. s., chybu neobjevily, není proto jasné, jak dlouho formulář nefungoval. „Nedokážeme říci, kdy se ta chyba přesně objevila, ale intenzivně pracujeme na jejím odstranění,“ uvedl Vinkler po upozornění. Chyba byla odstraněna koncem minulého týdne. 

Za poslední tři roky formulář zprostředkoval 2140 žádostí, nejvíce letos – ke konci října 847. Loni jich za celý rok bylo 818. Je to jen zlomek všech žádostí. Kvůli chybě, o níž resort nevěděl, není jasné, zda je zájem o online podání malý, anebo zda řada žadatelů při pokusu o ně neuspěla a zvolila klasickou cestu. 

přehledu podnikatelů a živností je patrné, že počet platných živnostenských oprávnění jen v posledním roce stoupl o 82 769. Statistika neeviduje počet zaniklých živností, těch nových je tedy pravděpodobně ještě o něco víc. 

Občan jako zákazník

„Stát vůbec není zvyklý pracovat s uživatelským komfortem ve svých aplikacích. Například měřit, jak se na nich lidé chovají, a podle dat aplikaci upravovat. Ta chyba mohla být v tom formuláři třeba rok, než se na ni přišlo a objevilo se to v médiích,“ uvedl pro server iROZHLAS.cz Michal Bláha z portálu Hlídač státu, který se podílí na koncepci digitalizace státní správy pod záštitou ministerstva vnitra.

Úřední agendu si Češi v budoucnu vyřídí elektronicky. Sněmovna schválila zákon o právu na digitální služby

Číst článek

Bláha je navíc dlouhodobě jedním z předních podporovatelů zákona o právo na digitální službu, který byl schválen sněmovnou v pátek 8. 11. Zákon mimo jiné zavádí povinnost úřadů poskytovat své služby elektronicky. Nyní zákon čeká na posouzení Senátem.

„Stát musí vnímat občana jako zákazníka, a tak se k němu chovat. Jakmile se nám povede tato mentální změna, tak potom bude přirozené řešit, proč zákazník daný formulář nepoužívá nebo proč je pro něj to použití složité. A hledat cesty, jak je zjednodušit,“ uvedl Bláha. 

Podle Vinklera ale ministerstvo na úpravě formuláře průběžně pracuje. „Formulář jsme v minulosti zjednodušili, ale je fakt, že s ním stále nejsme spokojeni. Jsme v interakci s podnikateli, diskutujeme tyto zjednodušující procesy kontinuálně. Proto jsme také rozjeli projekt na zjednodušení systému, který bychom rádi v rámci nového portálu pro podnikatele zprovoznili v roce 2021,“ upřesnil Vinkler.

Méně návštěv úřadů

Ministerstvo průmyslu a obchodu Jednotný registrační formulář zavedlo již v říjnu 2008, tehdy si od něj slibovalo snížení administrativní zátěže podnikatelů. Formulář elektronicky převede údaje z živnostenského rejstříku do informačních systémů hned několika úřadů. 

Právě digitalizaci státní správy zmiňuje také vládní prohlášení, ve kterém se vláda zavazuje podniknou „další kroky směřující k maximálnímu snižování administrativní zátěže pro podnikatele“. „Podpoříme proto koncentraci elektronické komunikace mezi státem a podnikateli do jednoho místa,“ uvádí se v něm dále. 

Živnostenským databázím na ministerstvu průmyslu a obchodu se server iROZHLAS.cz věnoval i v minulosti. Resort ještě pod vedením sociálnědemokratického ministra Jana Mládka odmítal zveřejnit, kteří živnostníci mají koncesi na prodej alkoholu. Faktickým důvodem byly právě systémy od dodavatelské firmy ICZ, a. s., které neumožňovaly potřebná data jednoduše získat.

Ministerstvo se proti zveřejňování informací bránilo i u soudu, ten ale prohrálo a seznam koncesí nakonec zveřejnilo.

Nela Krawiecová, Jan Cibulka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme