MŽP účelově blokuje stavbu jezů, tvrdí Ředitelství vodních cest

Ředitelství vodních cest tvrdí, že ministerstvo životního prostředí účelově oddaluje přípravu výstavby jezu na Labi u Děčína, který by umožnil spolehlivé lodní spojení k moři. Resort životního prostředí jim totiž už podruhé vrátil dokumentaci o dopadech jezů na životní prostředí (EIA) k dopracování.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Speciál Martina Veselovského, diskuse o zajištění splavnosti Labe, Jan Skalický

Speciál Martina Veselovského, diskuse o zajištění splavnosti Labe, Jan Skalický | Foto: Filip Jandourek

Šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický požaduje výměnu zpracovatele posudku Tomáše Bajera.

„Dokument buďto vůbec nečetl, vůbec jej nezpracovával a pouze použil starší texty, anebo je zpracoval, ale velmi nezodpovědně. Čtyři a půl tisíce stran dokumentace přečetl během čtyř dnů. Účelové protahování dalším a dalším vracením nepřipustíme," prohlásil šéf Ředitelství vodních cest Jan Skalický.

Ministerstvo životního prostředí obvinění odmítá a o personálních změnách neuvažuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

O sporu Ředitelství vodních cest s MŽP kvůli výstavbě jezů informuje redaktor Tomáš Medek

„Osoba, která posudek dělá, je kompetentní i vzhledem k tomu, že má praxi více než 20 let, dělala EIA například na Temelín a podobně. Takže z našeho hlediska v tomto nevidím žádný problém,“ reagoval za ministerstvo životního prostředí mluvčí Matyáš Vitík.

Také náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč garantuje, že proces probíhá objektivně a nezávisle.

„Považuji za velmi nestandardní a neobvyklé, že úředník pověřený řízením nějakého úřadu komentuje samotného ministra, což v případě ministra Chalupy udělal, a navíc, že dokonce požaduje jako zástupce investora akce, aby se vyměnil posudkář, aby se vyměnil ten, kdo bude rozhodovat o kvalitě přípravy a samotné dokumentace,“ podivil se Hlaváč.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem pořadu Stalo se dnes na Radiožurnálu byl náměstek ministra životního prostředí Ivo Hlaváč

Ministerstvo životního prostředí vrátilo dokumentaci k přepracování mimo jiné proto, že v ní chyběly další možné varianty splavnění Labe. To už ale podle ŘVC vyloučila dosavadní dokumentace.

„Pokud se v lokalitě, kde investor plánuje umístit toto dílo, vyskytuje takzvaná Natura 2000, kde se vyskytuje evropsky významná lokalita, což jsou Labské pískovce, tak samotný proces EIA vyžaduje varianty. Toto bohužel investor trvale odmítá,“ uvedl Hlaváč a dodal:

„Bezesporu budeme trvat na tom, aby všechno, co dokumentace má v tomto případě obsahovat, bylo dopracováno. A to tak, že v co největší kvalitě.“

Nutná pomoc lodní dopravě

Vrácení dokumentace o dopadech jezů na životní prostředí k dopracování může jejich stavbu pozdržet i o rok. I s tímto zpožděním by děčínský plavební stupeň mohl stát do konce roku 2018.

Podle rejdařů je jeho výstavba nutná, protože Labe je v současné době 175 dnů v roce nesplavné.

„Neustálými průtahy, odkládáním jeho výstavby dochází k velkému poškození hospodářství České republiky; rejdaři potřebují na vjezdu do republiky dořešit poslední místo, kde je málo vody.“

„Například v tuto chvíli čekají v přístavu v Mělníku, v Lovosicích s nadrozměrnými náklady a nejsou schopni se dostat ven ze země, cíli určení jsou přístavy Hamburk nebo Antverpy. Výstavbou plavebního stupně Děčín by se tento problém odstranil,“ řekl Jan Skalický.

Plány na výstavbu jezů na Labi jsou trnem v oku hlavně ekologům. Podle nich bude provoz jezu spojen s nárůstem nákladní automobilové dopravy, přinese úbytek ryb v Labi a omezí možnosti pro návrat lososů.

Tomáš Medek, Jan Richter, mta, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme