Na českých silnicích je proti loňsku bezpečněji
Od ledna do června, tedy v letošním prvním pololetí, šetřila policie zhruba 78 800 dopravních nehod. Při nich zemřelo 445 lidí. Nejtragičtějším dnem byla středa 13. února, kdy na silnicích zahynulo 10 lidí. V porovnání s obdobím leden až červen 2007 ale zaznamenáváme pokles u všech základních ukazatelů.
Ve srovnání s rokem 2007 jsou ale letošní výsledky jednoznačně příznivější. Potvrzuje to i mluvčí policejního prezídia Petra Srnková: "V porovnání s loňským prvním pololetím zaznamenáváme pokles počtu nehod zhruba o sedm tisíc, také nižší počet usmrcených osob o 49, kleslo také množství těžce a lehce zraněných osob."
Na českých silnicích už dva roky platí bodový systém. Dopravní policie dnes představila statistické výsledky, podle kterých je aktuálně evidováno na 560 tisíc řidičů s minimálně jedním bodem. Bodovým systémem ale celkově prošlo víc než 900 tisíc řidičů.
"V průměru nejčastěji naskáčí čtyři body na konto řidiče s tím, že nejvíc jsou to překročení nejvyšší dovolené rychlosti v obci o méně než 20 kilometrů v hodině. Dále porušení zákazové nebo příkazové značky a povinnosti osvětlení vozidla neupoutání bezpečnostními pásy," představil nejčastější prohřešky statik Lukáš Kudala.
Jako nejhorší prohřešky vyhodnotili policisté řízení bez řidičského oprávnění a ohrožení pod vlivem návykové látky. Obojí se podle zákona trestá sedmi trestnými body. Plné znění zákona č. 361/2000 Sb. o provozu na pozemních komunikacích si můžete přečíst na webových stránkách Motožurnálu.
V Evropě má bodový systém celkem 21 zemí. V mnoha ohledech se liší. Například na Maltě se týká pouze řidičů-začátečníků. V Německu, které má systém už 32 let, může být po dosažení 18 trestných bodů odebráno řidičské oprávnění až na pět let. Rakousko a Dánsko zase uplatňuje zásadu třikrát a dost, kdy je při třetím přestupku během dvou let odebrán řidičák.