Na českých vesnicích učí víc zahraničních lektorů, pomáhají s angličtinou

Výuka angličtiny je pro žáky na čtyřiceti českých školách od listopadu zajímavější. Do letních prázdnin jim s cizím jazykem pomůžou zahraniční lektoři a rodilí mluvčí. Pro děti je to příležitost, jak si zlepšit výslovnost a slovní zásobu.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začíná první kolo přijímacích zkoušek na střední školy

Začíná první kolo přijímacích zkoušek na střední školy | Foto: Filip Jandourek

Projekt vzdělávací společnosti Scio a British Council financuje Brusel. Lektoři v rámci programu Janička míří především do malotřídních škol a vesnic po celé České republice, vysvětlila vedoucí projektu Eliška Sovová.

„Je určený menším školám, které by na rodilého mluvčího nedosáhly. Jde buď o malé školy, nebo o ty, které jsou na vesnicích a mimo centrum dění, takže by tam žádný rodilý mluvčí nechtěl jít.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Ve čtyřiceti školách pomohou s výukou angličtiny rodilí mluvčí. Děti si mohou zlepšit slovní zásobu i výslovnost. Natáčela Petra Benešová.

O jazykáře byl mezi školami obrovský zájem. Nakonec se do projektu za 33 milionů korun dostala čtyřicítka vzdělávacích zařízení.

„Momentálně máme čtyřicet škol, ve kterých jsou mluvčí od začátku listopadu a budou tam fungovat do června, možná i do půlky července. Záleží na tom, jak je budou chtít školy zapojit o prázdninách,“ přibližuje Sovová.

Základní škola ve středočeských Čechticích je jednou z těch, které od listopadu anglické lektory využívají.

„Rodilí mluvčí přijel k nám do školy a je úžasný. Nestojí nás vůbec nic. Je to fajn člověk, který zapadl do kolektivu. Učí průřezově všechny děti, od první do deváté třídy. Největší důraz klademe na devátou třídu, kde částečně vyučuje angličtinu i jako rodilý mluvčí,“ dodává ředitelka školy Lenka Proschková.

První hodiny jsou pro studenty náročné

Mladý lektor Steven Volf napovídá žákům čechtické základní školy slova, která mají hádat. Tunel, bankovka, katedrála. Děti se v deváté třídě snaží bez pomoci českých slovíček porozumět plynulé angličtině.

Přehrát

00:00 / 00:00

Podle jakých kritérií se lektoři vybírali, vysvětlovala v Ranním interview Radiožurnálu koordinátorka projektu Staša Závitkovská

„První den byl hodně těžký, protože jsme nebyli zvyklí, že na nás pořád mluví anglicky. Po pár hodinách se ale na to dalo zvyknout. Nějaké mezery sice ještě mám, ale pochopím, co po nás chce,“ popisuje první zážitky s rodilým mluvčím dlouhovlasá blondýnka Andrea.

Úvodní rozcvičku se slovíčky Steven střídá s gramatickým cvičením. Chybějící anglické výrazy do učebnice doplňuje i studentka Nikol.

„Máme téma v učebnici a děláme nějaká cvičení. Když na konci hodiny zbyde čas, tak si povídáme třeba o tom, co rádi děláme,“ doplňuje Nikol.

Rodilí mluvčí učit na vesnicích nechtějí

Steven učí děti od první třídy. Podle věku žáků volí i náročnost hodin. Obvykle začínáme od jednoduchých slov až po složitější gramatiku, konstatuje Steven.

„Rozdíly mezi mladšími a staršími dětmi jsou v tom, jak moc umí jazyk a jak ho znají. Záleží také na každém žákovi,“ přibližuje Steven.

Podle učitelky angličtiny Marie Málkové je důležité, že děti slyší rodilého mluvčího. Odbourá to pocit strachu, že mluví s člověkem cizím jazykem, míní Málková.

„Doteď považují jazyk za školní předmět, ale tohle by jim mohlo ukázat, že to není předmět ve škole, ale prostředek dorozumívání,“ upřesňuje Málková.

Státní maturita (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek

Sehnat pro malotřídní školy nebo školská zařízení na vesnicích dobré angličtináře a navíc rodilé mluvčí je obrovský problém.

„Pro nás to bylo ohromně složité. Podávala jsem spoustu žádostí na různá místa. Vždycky byla žádost schválená, ale nikdy se nenašel rodilý mluvčí, který by byl ochoten jít na vesnici,“ vzpomíná ředitelka školy Proschková.

Stevenovi se ale v Čechticích zalíbilo. Škola mu v obci sehnala i ubytování. Je to sice velký rozdíl oproti Praze, ale pomalu si zvykám, říká Steven.

„Mám tuhle vesnici moc rád. Usadil jsem se a dobře zapadl mezi učitele i do místní komunity,“ dodává Steven.

Lektory z celé Evropské unie vybrala organizace British Council. Projekt by měl pomoci také českým učitelům zdokonalit si angličtinu.

Petra Benešová, Anna Jadrná Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme