Na D1 se budou opět bourat mosty. Uzavírá se úsek mezi Šternovem a Psářemi

Modernizace dálnice D1 letos potřetí zastavuje dopravu na nejvytíženější české dopravní tepně. Kvůli bourání dvou mostních nadjezdů bude od 20 hodin uzavřen úsek mezi Šternovem a Psářemi na Benešovsku. Uzavírka by měla skončit zítra v deset hodin dopoledne

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

objízdná trasa dálnice D1

objízdná trasa dálnice D1 | Zdroj: ČTK

Podle stavbyvedoucího Tomáše Chlada se příprava na demolici obešla bez problémů. Dělníci si už pod oba mosty na zavřený, pravý, pás dálnice navezli veškerou techniku i štěrk, který bude sloužit jako ochrana vozovky a čekali až policisté zavřou dálnici mezi 41. a 49. kilometrem, aby mohli začít s demolicí mostních nadjezdů.

Už v 19 hodin začala policie odklánět kamiony u Mirošovic, aby se přes Tábor vrátily na D1. Ve 20 hodin se dálnice zavře pro osobní auta, ta ve směru na Brno pojedou přes Divišov a Vlašim a protože tam jsou cesty hodně úzké, pak auta ve směru na Prahu mají jinou objížďku přes Uhlířské Janovice a Sázavu.

Kvůli demolici mostů na D1 budou mít auta trasu delší o desítky kilometrů, kamiony ještě o víc

Číst článek

S bouráním v pořadí osmého a devátého mostního nadjezdu na D1 by teoreticky neměl nastat problém, jako tomu bylo v případě mostu u Lokte, kde se demolice protáhla.

Most u Lokte se stavěl už za války, dnes v noci půjdou k zemi nadjezdy skoro o polovinu mladší. A co je podstatné, existuje k nim podrobná dokumentace.

„Víme, jak jsou mosty postaveny, víme jaká a kolik je tam výztuže a známe i skutečný stav mostů,“ řela Petra Kučerová ze stavební firmy Eurovia.

bourání mostů na dálnici D1 | Foto: ČTK

Podle Kučerové se u každého mostu bude pohybovat až padesát dělníků, k tomu samozřejmě zhruba desítka strojů – bagry, nůžky, kladiva. Už od včerejška se pod oba mosty naváží také jemná drť, jakýsi polštář, do něhož večer po zhruba třech hodinách práce odstřižený most spadne.

„Přesah je pět metrů na každou stranu, ten polštář je konkrétně pod tímto mostem pískový, takže se zde nedává geotextilie na komunikaci,“ přiblížil vedoucí technicko-dozorčí správy Ředitelství silnic a dálnic Ivan Čásenský.

Letos už padlo k zemi sedm mostních konstrukcí. Předchozí zkušenosti se dají využít i pro dnešní bourání. „Samozřejmě čerpáme ze zkušeností, protože mosty nebyly nikde dohledatelné, nebyla na ně žádná projektová dokumentace,“ říká Čásenský.

Uzavírka by se neměla protáhnout

Při červencovém bourání mostu u Lokte došlo k problémům a uzavírka se protáhla až o pět hodin. U těchto mostů se provedly sondy do betonu. „Laboratorně jsme zjišťovali tvrdost betonu a na to jsme nasadili mechanizaci a technologický předpis, jak budou mosty demolovány. Jsme připraveni tak, že by žádný problém neměl nastat,“ je přesvědčen Čásenský.

Dálnice bude v noci neprůjezdná mezi 41. a 49. kilometrem a připraveny jsou hned tři objízdné trasy. Kamiony musí už od 19 hodin sjet u Mirošovic. Přes Benešov, Tábor a Pelhřimov se vrátí na D1 u Humpolce. Osobní auta ve směru na Brno pojedou před Divišov a Vlašim, cesta na Prahu bude přes Uhlířské Janovice a Sázavu.

Oba mostní nadjezdy by zřejmě obyvatelům z okolních obcí do doby, než je na jaře nahradí nové, neměly příliš chybět, slouží totiž jako polní cesta.

Most na 42. kilometru by mohl zmizet úplně, jeho vlastník, obec Všechlapy, se už se o něj nechtěl starat. Jak potvrzuje vládní zmocněnec pro modernizaci D1 Jiří Švorc, nakonec rozhodla bouřlivá debata na zastupitelstvu obce.

„Ta obec má několik set obyvatel a všichni se znají. A oni velmi pragmaticky argumentjí – jak zdůvodníme našim dětem, že jsme měli v majetku most, a my jsme řekli, že ho nechceme. Tady máme šanci od státu dostat most nový, takže most bude,“ uzavřel Švorc.

D1 o víkendu na Benešovsku uzavřena na 14 hodin | Foto: ČTK

Eva Kézrová, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme