Na dálnicích se vyměňují svodidla, nová vydrží i náraz 16ti tunového kamionu
Za letošní velký počet omezení na českých dálnicích může rozsáhlá výměna svodidel. Ta mají zajistit větší bezpečnost pro řidiče. Výměna bude pokračovat i v příštím roce.
„Svodidla měníme především z důvodu vyšší zádržnosti,“ vysvětluje mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Rýdl. Některá svodidla ale musí být vyměněna, protože končí jejich životnost, která je maximálně 25 let.
Výměna probíhá po celém území České republiky. „Pracujeme na D2, D4, D6, D7 a zároveň pracujeme na dálnicích 11, 5 a 8,“říká Rýdl.
Svodidla ale nebudou měněna tam, kde se měnila v nedávné době. A to se nelíbí Robertu Vackovi z Autoklubu České republiky. „V případě najetí vozidla na toto svodidlo, to vozidlo je vymrštěno do vzduchu nebo zvednuto. Dnešní svodidla už fungují trochu jinak, jsou zdaleka bezpečnější a dokáží rozložit ten náraz do větší plochy,“ vysvětluje Vacek. Starší svodidla nesplňují směrnici ministerstva dopravy.
Nová svodidla, která stojí Ředitelství silnic a dálnic asi čtyři tisíce korun za metr, by měla odolat i nárazu kamionu.
Rychlost výměny svodidel je různá. Závisí mimo jiné na počtu dělníku, stroji a dalších. „Tady děláme 300 metrů za směnu,“ říká mistr čety výměny svodidel na D7 Jaroslav Felix. Na karlovarské dálnici D6 by výměna mezi Unhoští a sjezdem na Jeneč měla skončit do konce listopadu.