Na evropských silnicích loni zemřelo 35 tisíc lidí, v Česku mrtví ubývají
Téměř 35.000 lidí přišlo vloni v celé Evropské unii o život při dopravních nehodách. Statistiku zveřejnila Evropská rada pro bezpečnost silničního provozu (ETSC), která mimo jiné uvádí, že v Česku se počet obětí nehod mezi lety 2008 a 2009 snížil o 16 procent.
Česku patří podle zveřejněné studie ETSC díky šestnáctiprocentnímu poklesu 11. příčka. Počet mrtvých na českých silnicích se snížil z 1076 v roce 2008 na 901 loni.
O vývoji nehodovosti na českých silnicích hovořili v Ozvěnách dne ředitel dopravní policie Leoš Tržil a poslanec Stanislav Huml
Vůbec největší pokles obětí ze všech sledovaných zemí zaznamenalo Slovensko. Zatímco předloni tam zahynulo při nehodách 606 lidí, loni to bylo 385, což je o 36 procent méně.
Poslanec Věcí veřejných a dopravní expert Stanislav Huml považuje statistiku Česka za příznivou. Podle něj se na českých silnicích začíná projevovat zavedení bodového systému.
„Vybodoval značné množství lidí, kteří si uvědomují, že se musejí chovat na silnicích slušně, jinak jim hrozí ztráta řidičského oprávnění, a proto je situace na silnicích měsíc po měsíci bezpečnější,“ uvedl Huml.
Podle ředitele dopravní policie Leoše Tržila pokračuje příznivý trend i v letošním roce. „Meziroční pokles usmrcených osob při dopravních nehodách se pohybuje kolem 96,“ upřesnil Tržil.
Tresty za přestupky jsou dostatečné, míní experti
Ve srovnání s vyspělými zeměmi jako Švédsko, Dánsko nebo Velká Británie je však v Česku počet vážných nehod v přepočtu na obyvatele stále vysoký.
„Je třeba vzít v úvahu postavení země samotné. Bohužel Česká republika bude vždycky zemí tranzitní a dopravní tepnou, zejména co se týká nákladní dopravy. Další věc je i prevence v oblasti vzdělávání řidičů a je nutné zmínit i otázku stavu komunikací,“ vyjmenoval důvody Tržil.
Jak dodal, vliv na nehodovost má i sankční prostředí. Nemyslí si ovšem, že by Česká republika měla proti jiným zemím mírně nastavenou výši pokut, problémem je podle něj spíš jejich vymáhání.
„Jedna věc je činnost policie, druhá je otázka správních orgánů. Další věc je otázka legislativy, kde narážíme v řadě případů na osobu blízkou, kdy není možné postihnout celou řadu dopravních přestupků,“ podotkl Tržil.
Také Huml se domnívá, že pokuty za dopravní přestupky jsou v Česku dostatečně přísné. „I bodový systém má mnohdy příliš zubatou stranu. Spíš by se mělo začít uvažovat o jeho rozumném vyhodnocení a nastavení daleko rozumnějších pravidel, protože aby to byl druhý trest, to je špatně,“ míní Huml.