Na letadlech, i těch vládních, se občas ,něco porouchá'

Prasklé sklo, porucha podvozku, závada na hydraulice. To jsou jen některé ze závad, kvůli kterým v posledních letech nedoletěli včas do cíle, nebo doletěli, ale s velkými problémy, čeští premiéři, ministři a prezidenti.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

premiér Fischer s doprovodem na pražském letišti

premiér Fischer s doprovodem na pražském letišti | Zdroj: ČTK

Naposledy se ve středu premiér Jan Fischer nedostal do Bruselu na schůzku s předsedou Evropské komise José Barrosem. Vládní Airbus 319 zůstal stát na letecké základně ve Kbelích kvůli závadě servořízení výškového kormidla.

Stav české vládní letky vzbuzuje už řadu let obavy. Podle leteckého publicisty Martina Velka jsou ale přehnané. Poruchy, s nimiž se občas české vládní letouny potýkají, jsou podle jeho slov ,zcela v normě a v souladu se statistikou'.

"Letadla mají nějaké procento poruch, a pokud to ,vyjde', holt podle Murphyho zákona to vyjde na okamžik, kdy se to nejméně hodí. Je to samozřejmě zpráva pro média, ale není to nic, co by bylo dramatické," řekl Velek ve vysílání Rádia Česko.

Prasklé čelní sklo není velký problém

Vládnímu letounu typu Challanger v nedávné minulosti opakovaně prasklo čelní sklo. Podle Velka to není věc úplně vzácná a tyto nehody neohrožují život posádky ani cestujících.

Přehrát

00:00 / 00:00

Poslechněte si rozhovor s Martinem Velkem na Rádiu Česko

"Sklo u Challangera stejně jako u některých jiných typů je velice rozměrné, není ploché, je prostě ohnuté, to znamená že při výrobě v něm určitě bylo jisté pnutí, a ten trup není dokonale pevný. To prasknutí se stává," vysvětlil publicista Velek.

"Toto je porucha, která není život ohrožující, s prasklým sklem lze bezpečně doletět. To sklo musí mimo jiné vydržet náraz asi tříkilového ptáka při rychlosti asi 40 kilometrů za hodinu, což je jistě výraznější problém než prasknutí jedné z vrstev mnohavrstvého skla."

Letka zastaralá není

Martin Velek odmítá tvrzení, že česká vládní letka je zastaralá. Přestože právě kanadský Challenger koupila na začátku 90. let ještě Klausova vláda, je to podle něj letadlo v nejlepších letech.

"Není určitě nadměrně olétané, protože zas tolik nelétá. A Airbus 319, který je nový vládní stroj, tak je úplně nový. Prostě občas se na letadlech něco porouchá," řekl Velek ve vysílání Rádia Česko s tím, že při žádném z incidentů, které letouny politiků postihly, nebyly životy představitelů státu v ohrožení.

Marika Táborská, Martin Křížek, Rádio Česko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme