Na Linku bezpečí volá každých osm hodin jedno dítě kvůli sebevraždě

Na Linku bezpečí loni volalo skoro čtvrt milionu dětí. To je o 14 procent víc než rok předtím. Nárůst sdružení zaznamenavá především na téma sebevražedných tendencí. Roste i počet hodin, které odborníci věnují práci s dětmi. Ty jsou totiž v Česku vystavené – co se školních a dalších aktivit týče – stále větší zátěži.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Týrání dětí (ilustrační foto) | Foto: Khalil Baalbaki

Děti nejčastěji řeší problémy se šikanou, ve škole nebo s rodiči. Na Linku bezpečí volají také kvůli akutním a život ohrožujícím tématům.

„Sebevražedné tendence, započaté sebevraždy, sebepoškozování, sexuální zneužívání, syndrom týrání anebo syndrom týraného a zanedbávaného dítěte. Zároveň to jsou celkem běžné rodinné problémy, hádky mezi vrstevníky. To rozpětí je velmi široké,“ vypočítává ředitel Sdružení Linka bezpečí Richard Schinko.

Přehrát

00:00 / 00:00

Hostem večerních Ozvěn dne na Radiožurnálu byl ředitel Sdružení Linka bezpečí Richard Schinko

Hlavní nárůst telefonátů Linka bezpečí meziročně zaznamenává v tématech sebevražedných tendencí. Každý den kvůli nim zavolají tři děti.

„Což vlastně znamená, že každých osm hodin je někde v republice někdo, kdo uvažuje o tom, že by se zabil nebo si nějak ublížil, a zároveň ještě zavolá. Je to pro nás poměrně alarmující číslo,“ potvrzuje sociální pracovník linky Jan Kaňák.

Za posledních pět let se počet hovorů na toto téma víc než zdvojnásobil. Zatímco v roce 2008 jich odborníci na Lince bezpečí přijali 610, loni jich bylo už 1313.

V nejhorší případech linka spolupracuje se záchrannou službou

Podle Jana Kaňáka odborníci linky řešili minulý rok i 46 případů, kdy volající děti už sebevraždu páchaly a nebylo možné je od jejich činu odvrátit. Požily třeba víc prášků. Linka tak musela spolupracovat se záchrannou službou. Ve většině případů se však může spolehnout na vlastní síly.

„Nám se spoustu krizových situací, kdy už volající uvažují o sebevraždě, podaří řešit pomocí telefonního kontaktu. Klient se stabilizuje, domluví se s ním nějaký plán, domluví se, že využije návazné služby a že v té době, než se tam dostane, si nic neudělá,“ doplňuje Kaňák.

Krizový telefon s číslem 116 111 je bezplatný a anonymní. Odborníci linky přijmou každý den přes 650 hovorů, roční provoz stojí asi 22 milionů korun.

Počet hovorů na Lince bezpečí týkajících se sebevražd a sebepoškozování | Foto: ČTK

Veronika Sedláčková, Klára Bílá, Martin Hromádka, Matěj Skalický Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme