Na ministerstvo školství přicházejí stížnosti na maturitní zkoušku z češtiny

Po problémech s matematickou částí státních maturit přicházejí na ministerstvo školství stížnosti i na zkoušku z češtiny, konkrétně slohové části. Anonymní hodnocení jsou totiž údajně výrazně subjektivní, a navíc značně ovlivňují celkovou známku z maturity.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Státní maturita 2011 (ilustrační foto). | Foto: Filip Jandourek

Nedostatečnou ze slohové práce z češtiny dostaly tisíce maturantů, kolem 14 procent. Někteří z nich, včetně i ředitelů škol namítají, že písemky podléhaly subjektivnímu hodnocení a že propadli i ti, kteří v jiných částech zkoušky z českého jazyka bez potíží uspěli.

Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin, která se zaměřuje na koncepci vzdělávání, to považuje dokonce za výrazně vážnější problém, než jaký se vyskytl u maturity z matematiky.

Přehrát

00:00 / 00:00

Tomáš Feřtek z obecně prospěšné společnosti EDUin a ředitel centra CERMAT Pavel Zelený mluví o státních maturitách v Ozvěnách dne na Radiožurnálu.mp3

„Protože u té matematiky to byla trochu lajdáckost CERMATu, že si nevyzkoušeli časovou náročnost testu. Kdežto tady se postupně ukazuje, že CERMAT věděl, jak to velmi pravděpodobně dopadne, protože subjektivnost jednotlivých hodnotitelů se projevovala při přípravě celého toho procesu. On ten proces přesto spustil,“ uvedl Feřtek v Ozvěnách dne.

Studenti se podle něj sice mohou odvolat ke krajskému úřadu, ale rozhodnutí jednotlivých hodnotitelů bude velmi obtížně přezkoumatelné právě proto, jak CERMAT celý proces nastavil. Za velký problém Feřtek považuje také to, že studenti nejsou schopni dostat do ruky opravenou písemku, takže často ani nevědí, co jim hodnotitelé vlastně vytýkali.

„Já jsem před chviličkou mluvil se studentem z Matičního gymnázia, to znamená s gymnaziální elitou, tam s tím mají úplně stejné problémy. A hloupé je, že propadají velmi často excelentní žáci, ti, kteří si zvolili nějaký složitější slohový útvar, a někdo jim sdělil, že ho nenaplnili."

"A oni mají teď rozhodnutí, že třeba neudělali maturitu, nebo jim to výrazně snížilo prospěch, o který samozřejmě jde. To je experimentování se studenty, které mi připadá naprosto nepřijatelné,“ zdůraznil Tomáš Feřtek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech kolem maturitních slohových prací mluvil v Ozvěnách dne Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin

Vedení CERMATu, který státní maturity organizuje, tvrdí, že je výhoda, když se hodnocení ujmou anonymní hodnotitelé, kteří schopnosti konkrétních maturantů neznají. Feřtek to ale v nynější situaci naopak považuje za chybu.

„Myslím, že se ukázalo, že odejmout hodnocení školám ve chvíli, kdy nemáme nastavený systém zpětných vazeb a kdy není zaručena objektivita, a ta zjevně není, tak to prostě byla zásadní chyba, kterou neměl CERMAT dopustit.“

Od některých hodnotitelů má prý EDUin také zprávy o tom, že na ně CERMAT vyvíjel nátlak, aby u některých slohových prací změnili názor a svá hodnocení přizpůsobili většinovému průměru.

„Aby ten výsledek odpovídal jakési křivce, kterou si CERMAT nastavil předem. Pokud se toto potvrdí, tak je třeba, aby ministr (školství) zasáhl ihned, a to velmi razantně,“ dodal Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin.

CERMAT: Třístupňový systém hodnocení

Podle ředitele CERMATtu Pavla Zeleného to ale bylo jen opatření proti příliš přísným kritériím některých hodnotitelů.

„Hodnocení probíhá ve třístupňovém systému, kdy na nejnižším stupni je vlastní hodnotitel. Jeho kontroluje vedoucí hodnotitelského týmu a nad vedoucími hodnotitelského týmu stojí ještě vedoucí pro daný předmět.“

„Pokud některý hodnotitel vybočuje svojí přísností z konzistence hodnocení, pak samozřejmě vyzve, aby upravili svá hodnocení tak, aby byla srovnatelná v rámci celé skupiny 400 hodnotitelů,“ řekl Radiožurnálu Zelený.

Veronika Sedláčková, mta, Eva Presová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na Google+ Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme