Na některých silnicích první třídy by mohli řidiči jezdit rychleji

Řidiči by mohli na některých silnicích I. třídy jezdit rychleji. Nově by jim mohl tachometr ukazovat až 110 kilometrů v hodině místo současných povolených devadesáti. Zvýšení povolené rychlosti dnes jednomyslně odsouhlasila vláda. Změnu musí ještě posvětit parlament a zvýšení rychlosti na vybraných úsecích musí také prověřit bezpečnostní audit.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Oprava silnice | Foto: Honza Ptáček

Ministerstvo dopravy si už vytipovalo dva úseky, kde bude zvýšení rychlosti testovat. „V této chvíli probíhají dva pilotní projekty. Jeden v Libereckém kraji na silnici I/35, jeden v Plzeňském kraji směrem na Klatovy,“ říká ministr dopravy Zbyněk Stanjura.

Bezpečnostní audit by na obou silnicích měl trvat zhruba měsíc. Pokud změny posvětí i parlament, bude ministerstvo dopravy ve spolupráci s policí vybírat další úseky. Celkem si jich zatím do mapy Česka na silnicích prvních tříd zakreslilo zhruba dvacet.

Přehrát

00:00 / 00:00

Dopravní expert Rober Šťastný byl hostem pořadu Stalo se dnes

„Zjednodušeně to jsou takové typy, které evokují, že to je po dálnici. Dva pruhy v jednom směru, oddělená svodidla, žádné křižovatky, žádné autobusové zastávky,“ vysvětluje Stanjura a pokračuje:

„A tam, kde to bude bezpečné, kde i stát investoval nemalé prostředky buď do výstavby nové komunikace, nebo do rekonstrukce stávající, tak tam chceme hlavně z důvodu plynulosti dopravy povolit až 110 kilometrů za hodinu.“

Jedním z možných úseků, kde by auta mohla v budoucnu jezdit rychlostí 110 kilometrů za hodinu, jsou například tahy Karlovy Vary – Ostrov, silnice mezi Pardubicemi a Hradcem Králové nebo Libercem a Bílým Kostelem.

Starosta Bílého kostela Jiří Formánek zrychlení provozu vítá. Silnice tam totiž vede mimo město, takže podle by to byla změna k lepšímu. „My s tím nemáme vůbec problém. My teď řešíme jiné věci, ale tohle jen uvítáme, protože ta silnice na to kapacitně je,“ říká.

Pokud úseky neprojdou bezpečnostním auditem, zůstane na nich devadesátka.

Přeznačení bude drahé

Odborník na dopravní problematiku Robert Šťastný poukázal na to, že kvůli několika úsekům se budou muset vydávat obrovské peníze na přeznačení silnic a efekt přitom bude minimální.

„Bojím se, že může jít řádově až o milióny. Každá dopravní značka stojí přes tisíc korun a je jich skutečně mnoho. Každý nájezd má v okolí desítky značek,“ řekl Šťastný. Navíc to podle něj nikomu nic zásadního nepřinese.

„Jsou to velmi krátké úseky, takže efekt zrychlení je minimální. Komfort to zvýší asi tak na dvě minuty. Zrychlení navíc bude rychle vystřídáno zpomalením,“ upozornil Robert Šťastný.

Igor Maňour, Helena Šulcová, Martina Spěváčková, kko Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme