Na některých železničních přejezdech budou řidiče monitorovat kamery

Když se na přejezdu spustí dvě blikající červená světla, zdravý rozum velí zastavit a počkat, až přejede vlak. Snad každý z nás to ale zažil – nedočkavce, kteří riskují a stejně přes koleje přejedou. Naposledy tento týden v Opavě se řidič rozhodnul, i když světla blikala, že auta stojící na přejezdu předjede. Vjel přímo pod vlak. Zemřel nejen on, ale i jeho spolujezdkyně.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Železniční přejezd se závorami

Železniční přejezd se závorami | Foto: Hana Ondryášová | Zdroj: Český rozhlas

Dokumentů o nebezpečích, kterým se nezodpovědní řidiči vystavují na železničních přejezdech, byly natočeny desítky. Statistiky přesto ukazují, že chování řidičů se nemění.

Správa železniční dopravní cesty se proto rozhodla, že na nezodpovědné lidi nasadí těžší kalibr – vybrané přejezdy budou střežit kamery.

Přehrát

00:00 / 00:00

Příspěvek o chystaném opatření na železničních přejezdech natočil reportér Petr Sehnoutka

„Ten set bezpečnostních kamer budeme neustále měnit tak, aby nebylo dopředu jasné, na kterých přejezdech jsou kamery umístěny. Smyslem toho je, abychom případně byli schopni poskytnout data Policii České republiky, ale také to, aby se jednotlivci, pokud s úspěchem přežijí tento svůj kousek, se viděli někde, kde to nejméně očekávají –na internetu,“ řekl Radiožurnálu šéf Správy Pavel Habarta.

Správci železnice dají letos na bezpečnost na přejezdech nejvíc peněz v historii – více než 1 miliardu a 300 milionů korun. Kromě nových kamer například nahradí blikači poslední dva přejezdy na silnici první třídy s výstražnými kříži, desítky milionů korun půjde na výměnu 350 starých blikačů za nové.

Řidiče zastaví jen mechanická překážka

Jenže ani samotná červená blikající světla všechno nevyřeší. Podle náměstka šéfa Drážní inspekce Jana Kučery jsou co do následků nehod tyto přejezdy nejvíc nebezpečné:

„Z dlouhodobých statistik vyplývá, že na železničních přejezdech, kde jsou pouze výstražná světla bez závor, umírá největší množství lidí. Těchto přejezdů je zhruba čtvrtina z celkového počtu, ale více než 50 procent usmrcených osob umírá právě na tomto typu železničních přejezdů.“

„My prosazujeme, aby na všech železničních přejezdech byly závory, z toho důvodu, že řidiči, pokud nemají mechanickou překážku, která by jim poškodila jejich automobil, nerespektují blikající světla a vjedou na koleje, i když se blíží vlak,“ upozorňuje.

kampaň Drážní inspekce k přejezdům | Foto: Marián Vojtek

Jedním z důvodů, proč se lidé navzdory blikajícím světlům vydají přes přejezd, je i to, že červená svítí hodně dlouho před příjezdem vlaku. Na jedno z takových problematických míst Radiožurnál dlouhodobě upozorňuje. Jde o nechráněnou železniční trať mezi vsetínskými sídlišti Rybníky a Trávníky.

„Až nesmyslně dlouho čekáme na to, než se něco děje, než projede vlak. A stalo se tady opravdu hodně neštěstí. Vidím spoustu lidí, celých rodin, jak chodí opravdu i přes koleje,“ říká jedna z místních obyvatelek. Jen letos tu už zemřeli dva lidé.

Lucie Maňourová, Petr Sehnoutka Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme