Na osmi hraničních přechodech protesty speditérů: zatím klid

Speditéři neodbavují od rána zboží na vybraných hraničních přechodech s Německem a Slovenskem. Předpokládaný kolaps se však zatím nekoná. Speditéři chtějí, aby s nimi vláda jednala o odstupném pro zaměstnance speditérských firem, kteří naším vstupem do unie přijdou o práci. Jak si však před polednem postěžoval předseda Svazu hraničních speditérů a celních agentů František Zugar, zatím se jim nikdo ze státních úředníků neozval. Jsou proto připraveni v protestu pokračovat případně i v dalších dnech. Vláda už v předchozích dnech zaujala k požadavkům spedičních firem zamítavé stanovisko, Ministerstvo práce a sociálních věcí nabízí speditérům pomoc s rekvalifikací propouštěných.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

hraniční přechod

hraniční přechod | Foto: Pavel Novák | Zdroj: Český rozhlas

Problémy mají kamiony čekat ještě na hraničních přechodech Rumburk, Vojtanov, Pomezí nad Ohří, Rozvadov, Folmava, Břeclav-dálnice a Sudoměřice.

Na dálničním přechodu Břeclav je zatím provoz normální. Fronta kamionů v obou směrech zatím odpovídá běžnému pátečnímu provozu. Dá se ale předpokládat, že se situace bude zhoršovat. Dálniční přechod v Břeclavi a Sudoměřicích jsou totiž v zimním období kamiony nejpoužívanější. Řidiči totiž často nechtějí riskovat přejezd přes Bílé Karpaty.

Na hraničním přechodu Cínovec se ke stávce nakonec přihlásilo všech osm místních spedičních firem. Ráno ještě krátce pracovala jedna z nich, která má německého majitele, ale ta už zrušila podle informací naší reportérky provoz také. Kanceláře nejsou uzavřeny, Jejich zaměstnanci poskytují řidičům kamionů informace o důvodech stávky. Odbavovány jsou pouze kamiony, které vezou rychle se kazící zboží a to především u smluvních partnerů jednotlivých spedičních firem.

Před hraničním přechodem Rozvadov začali němečtí policisté zastavovat všechny kamiony, které vyžadují spediční služby. Na německé straně začíná tvořit fronta nákladních aut směřujících do České republiky. Celníci v Rozvadově mají posílenou směnu. Za poslední dvě hodiny odbavili 100 kamionů, které měly spedici předem vyřízenou. V současné době je na parkovišti celnice v Rozvadově, které má kapacitu 130 míst, zhruba stovka kamionů. Všichni tito řidiči už zřejmě potřebují spediční služby, a proto čekají až blokáda speditérů skončí.

Řidiči kamionů se cítí jako rukojmí spedičních firem. Jejich dnešní protest téměř zastavil automobilovou nákladní dopravu směrem z Německa a Slovenska do České republiky. Jako odvetu na tuto akci zvažují řidiči kamionů dokonce i to, že zablokují přechody také pro osobní dopravu. Jak dokládá anketa z dálničního přechodu Rozvadov, jejich rozhořčení je značné. "Ať stávkujou speditéři nebo ať stávkují policisté nebo celníci, tak to odnášíme my a měl by si jednou někdo z nich zkusit jet aspoň jednu cetsu, když čekáte 12 hodin zpátky, 6 hodin ven, v zimě." - "Netuším, co tím chtějí vyřešit." - "Nechápu, co spedice chtějí, když nejsou státní organizace. Největší dopad to má na šoféry, kteří v pátek pospíchají domů."

Speditéři chtějí svým protestem dosáhnout toho, aby s nimi vláda začala jednat o kompenzacích pro firmy, které kvůli vstupu do Evropské unie budou muset propustit až 1500 lidí. Ministerstvo financí ale jakoukoliv kompenzaci odmítá. Podle mluvčí Evy Novákové nemá v plánu rozdávat žádné peníze daňových poplatníků spedičním firmám. "Podle našeho názoru tyto společnosti věděly dlouhou dobu dopředu, že vstupujeme do Evropské unie, a tak měly dostatek času na to, aby se na změnu podmínek připravili." Ministerstvo práce a sociálních věcí naopak nabízí speditérům pomoc s rekvalifikací zaměstnanců, kteří budou muset spediční firmy opustit. Resort je připraven na rekvalifikační programy uvolnit peníze z fondu Aktivní politiky zaměstnanosti.

Jaká je role speditérů při odbavování zboží na hranicích, vysvětlil mluvčí Generálního ředitelství cel Jiří Barták. "Každé správní řízení musí být provázeno doklady. Ty si vystaví buď ten, kdo zboží vyváží, dováží, anebo požádá o vystavení těchto dokladů komerční firmu. Dovozce anebo vývozce potřebuje dokumenty pro projednání zboží u celníků a jeho propuštění v určitém režimu," vysvětlil Barták.

Dopravci přitom služeb soukromých firem využívat nemusí. Při vývozu lze zásilky celně odbavit ve vnitrozemí u příslušného vnitrozemského celního úřadu, případně na některé z poboček celních úřadů. Při dovozu lze využít společný tranzitní režim, případně použít Karnet TIR.

Podle předsedy Svazu spedičních firem Františka Zugara protest potrvá přinejmenším do večera. "Nebudeme poskytovat naše služby, na které jsou deklaranti běžně zvyklí. Nebudeme vystavovat doklady, které jsou potřebné v některých případech pro další pokračování vozidel v provozu přes hraniční přechody. Nejedná se o stávku, my nikomu nebudeme bránit v provozu ani nezavřeme pracoviště. My pouze velmi významně omezíme naši činnost." Podle Zugara dopravci protest pocítí až během dne. "Ono se to omezení naší činnosti neprojeví ihned v 8 hodin, protože jsou i jiné způsoby, jak lze zboží odbavit. Předpokládáme, že k určitým problémům dojde až s několikahodinovým zpožděním."

Přesto si prezident sdružení ČESMAD Bohemia Vladimír Starosta myslí, že to nevyřeší celý problém, "protože tu máte řadu evropských dopravců, bulharské, turecké kamiony a tam ty zprávy určitě nedolehly v té míře, aby se byli schopni připravit."

Pokud se protest protáhne, bude to stát přepravní firmy nemalé peníze, zejména na dietách pro řidiče. "Problémy budou už jenom s tím, že pokud nepřejedou včas a budou za hranicemi stát o 12 hodin nebo o 24 hodin déle, tak my jim tu dietu budeme muset zaplatit," dodává dispečer liberecké dopravní společnosti Transpan Boris Jomrich.

Markéta Kaclová, Milan Kopp, Viktorie Hošková, Martin Sobotka, Věra Pfeifferová, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme