Na Ostravsku sílí protesty kvůli nedostatku peněz na stavbu silnic

Dálnice D47 do Ostravy se ještě tento měsíc prodlouží o dalších 30 kilometrů. Tuto dobrou zprávu pro celý moravskoslezský region ale zastiňuje obava, že na další strategické silnice už stát nebude mít peníze. Doprava na Slovensko je na hranici kolapsu, což platí také na Opavsku.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba dálnice D47

Stavba dálnice D47 | Foto: F. Tichý

Opava bojuje za nové spojení s Ostravou dlouhé roky. Na silnici I/11 se ale stále zapomíná, říká náměstek opavského primátora Pavel Mališ: "Současná situace vypadá tak, že peníze jsou v podstatě pozastaveny."

Přehrát

00:00 / 00:00

Na Ostravsku sílí protesty kvůli nedostatku peněz na stavbu silnic

A nejenom to. Na spojnici východu a západu Moravskoslezského kraje je celá řada dalších problematických míst, třeba takzvaná prodloužená Rudná v Ostravě, bez které se silnice I/11 s mimořádně hustým provozem neobejde.

"To je další taková kapitola sama pro sebe, kdy tato stavba má být financovaná z dluhopisů, a přitom v současné době Ředitelství silnic a dálnic předpokládá, že z těch dluhopisů, které mají být určeny pro D47, je financovaná spousta jiných staveb v rámci celé republiky. Tomu také moc dobře nerozumíme," podotkl Mališ.

Boj o každou korunu

Čekání na peníze panuje také na opačné straně Ostravy. "Třanovice, Bystřice - přibývá tam celá řada bohužel i smrtelných nehod, v určitých časech je tato komunikace téměř neprůjezdná," dodává starostka Třince Věra Palkovská.

Je to boj o každou korunu, říká ministr dopravy Gustáv Slamečka. S výjimkou krátkého úseku mezi Ostravou a Opavou se zatím nikde stavět nebude. "Tam se zatím investičně nezačne, to znamená, že se bude nadále pokračovat v přípravách, budou se uskutečňovat výkupy pozemků, případně nemovitostí," uvedl ministr.

Pavel Bartoš z krajské hospodářské komory spoléhá na to, že se peníze postupně najdou. Jde v prvé řadě o přípravu stavebních pozemků. "Z ministerstva je příslib, že se určitě najdou peníze na výkupy a předpokládám, že během příštího roku by skutečně mohla být stavba připravena tak, aby se v roce 2011 mohlo začít stavět," řekl Bartoš.

Ostrava se spojí s dálniční sítí

V tomto kolotoči nadějí a zklamání zaniká fakt, že 25. listopadu bude Otrava historicky poprvé, i když v omezené podobě připojena k české dálniční síti. "Osmnáctikilometrový úsek mezi Bělotínem a Hladkými Životicemi se otevírá v polovičním profilu a dočasně tam bude omezena rychlost," upřesnil ministr Slamečka.

Na dvanáctikilometrovém úseku mezi Bílovcem a Hladkými Životicemi budou jezdit řidiči bez omezení. Celý dálniční úsek by měl být otevřen v polovině příštího roku. Poslední nedokončenou částí pak zůstane spojnice mezi Bohumínem a polskou hranicí.

Martin Hromádka, Martin Knitl Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme