Na rozvoj dopravní infrastruktury je podle ministra málo peněz

Ministři schválili aktualizovaný harmonogram výstavby dopravní infrastruktury pro letošní a příští rok, který dnes vládě předložil ministr dopravy Pavel Dobeš. Na rozvoj a údržbu silniční a železniční sítě má jít celkem 126 miliard korun. Necelá třetina částky má být čerpána z evropských fondů.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Ministr obrany Alexandr Vondra, ministr dopravy Pavel Dobeš a ministr zdravotnictví Leoš Heger na schůzi vlády | Foto: ČTK

Dobeš ale varoval, že na rozvoj dopravní infrastruktury nebude dost peněz. Bývalý ministr dopravy, profesor Petr Moos z dopravní fakulty ČVUT, si rozhodně nemyslí, že by ministerstvo v takové situaci mělo změnit priority a vytvořit úspornější dopravní koncepci.

„Pravděpodobně k úspornější koncepci se těžko dá dojít. Já si myslím, že i tahle koncepce je deficitní a že stát si neuvědomuje, že ve výstavbě dopravní infrastruktury je mnoho benefitů pro ekonomiku a hlavně pro konkurenceschopnost České republiky. Takže bych počítal s tím, že v budoucích letech stát přehodnotí svůj plán výstavby dopravní infrastruktury a přidá finanční prostředky,“ domnívá se Moos.

Mezi priority podle něj patří postupná rekonstrukce dálnice D1 jakožto páteřové komunikace. Zároveň by měla být rychle dokončena dálnice D11, aby bylo možné do Hradce Králové dojet bez komplikací. Jako další prioritu vidí Moos dostavění západní části pražského okruhu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Bývalý ministr dopravy Petr Moos hodnotí rozvoj dopravní infrastruktury v České republice

Schválený návrh harmonogramu obsahuje také požadavek na modernizaci železniční trati mezi Veselím nad Lužnicí a Táborem.

„My jsme se zavázali i vůči Evropské komisi, že dobudujeme základní železniční koridory tak, abychom propojili evropskou síť TEN-T, což je transevropská síť“ vysvětluje Moos.

Stát se podle něj mnohem více než v minulosti snaží zapojit expertní týmy namísto lobbistů, aby byly pokryty hlavní potřeby České republiky a aby vznikla smysluplná koncepce infrastruktury.

Nepříliš dobře si ale stát vede při čerpání evropských dotací, uvažuje Moos. Ministr Dobeš i Státní fond dopravní infrastruktury nicméně podle něj přistupují k problémům vážně.

„Snaží se dojednat hlavně ty stavby, kde má Evropská komise otazníky nad jejich legislativním projednáním. To se snaží všechno napravit, tak abychom mohli ty projekty, které jsme plánovali z evropských peněz, postavit,“ říká Moos.

Na cyklostezky moc peněz nezbývá

V letošním roce půjde na rozvoj a údržbu infrastruktury podle harmonogramu 66 miliard korun a v dalším roce 60 miliard. Rozpočet na tento rok je dokonce o dvě miliardy vyšší než loňský.

V letech 2012 a 2013 připadne na dostavbu dálnice D8 mezi Lovosicemi a Řehlovicemi více než 7,5 z celkových 16 miliard. Na dokončení dálnice D3 mezi Táborem a Veselím nad Lužnicí a nový úsek této dálnice těsně před Českými Budějovicemi půjde v následujících letech více než sedm miliard.

Přehrát

00:00 / 00:00

Reportér Petr Sehnoutka informuje o rozdělení financí na rozvoj a údržbu silniční a železniční sítě

Z obrovské sumy 23 miliard vyhrazených až do roku 2025 na rozšíření dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou pak stát dá v tomto období 3,5 miliardy. Dostane se namátkou také na brněnské tunely Dobrovského, dálnici z Bohumína na polské hranice nebo na dostavbu D11 k Hradci Králové.

Kauzu s nevykoupeným pozemkem, který dokončení dálnice D11 blokoval, se dnes nakonec podařilo vyřešit. Stát dostal pozemek od Jaroslavy Štrosové darem.

Další část rozpočtu půjde na opravy a údržbu kolejí. Prioritou je dokončení modernizace třetího a čtvrtého koridoru do Plzně a Českých Budějovic. Pokračovat bude také více než čtyřmiliardová rekonstrukce průjezdu Přerovem, dvoumiliardová oprava průjezdu Ústím nad Orlicí a nebo také elektrizace tratě mezi Brnem a zastávkou u Brna za celkem 4,5 miliardy.

V harmonogramu se naopak například nedostalo na pražský dálniční okruh, středočeskou část D3, rychlostní silnici R4 z Prahy na Písek, R6 na Karlovy Vary nebo R35 z Hradce Králové směrem na Olomouc.

Do roku 2014 se nikde nepočítá ani s položkou na lepší spojení Brna a Svitav, tedy R43. Méně peněz půjde také na cyklostezky nebo bezpečnostní projekty.

Výstavba dopravní infrastruktury do roku 2013 (prioritní stavby)

Jaroslav Beránek, Petr Sehnoutka, Kristina Winklerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme