Na silnicích loni zahynulo nejméně lidí od roku 1990

Počet obětí dopravních nehod byl v loňském roce nejnižší od roku 1990. Policisté vyšetřovali celkem přes 75 000 havárií. Ty si vyžádaly 707 mrtvých, kteří zemřeli bezprostředně po nehodě nebo do 24 hodin. To je snížení o 46 obětí oproti roku 2010.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

vyšetřování nehody (ilustr. foto)

vyšetřování nehody (ilustr. foto) | Foto: Jan Rosenauer

O 269 však vzrostl počet těžce raněných, to je o 10 procent, a o 909 lehce zraněných.

Nejtragičtějšími dny byly se 109 oběťmi středy, nejtragičtějším měsícem se 75 mrtvými srpen. Nejnebezpečnější pak byly silnice 1. tříd, jak Radiožurnálu potvrdil Petr Sobotka z Policejního prezídia: „Na silnicích prvních tříd bylo usmrceno 298 osob, následují silnice druhé a třetí třídy se 157 a 118 osobami.“

Jak ale upozornil ředitel Služby dopravní policie Leoš Tržil, za poslední čtyři roky dochází na našich silnicích k poklesu následků na životě a zdraví.

Přehrát

00:00 / 00:00

O nehodovosti na českých silnicích v loňském roce mluvil na Radiožurnálu Leoš Tržil, ředitel Služby dopravní policie

„Stojí za tím například používání aktivních i pasivních bezpečnostních prvků ve vozidlech, zlepšování dopravně-inženýrských opatření na komunikacích, různé preventivní akce. Jsem přesvědčen o tom, že za poklesem stojí i to, že se zlepšuje právní povědomí účastníků silničního provozu. A musím samozřejmě zmínit i činnost zdravotníků,“ uvedl.

„Počet dopravních nehod výrazně klesl v roce 2009 zavedením novely silničního zákona. Důležité ukazatele jsou právě údaje o následcích dopravních nehod,“ pokračuje Tržil.

Nejčastější příčinou dopravních nehod je podle něj nepřizpůsobení rychlosti dopravnímu a technickému stavu vozovky. „Jen v roce 2011 nám jen v důsledku tohoto zahynulo 125 osob."

"Další příčinou je nepozornost, rychlá jízda. Z hlediska cyklistů je tam zase ovlivnění chování alkoholem, což je vcelku negativní trend. Nicméně je tam zase jejich zájem o vlastní bezpečí, věnování pozornosti situaci v silničním provozu. Z hlediska chodců je tam podcenění vlastní bezpečnosti, nepoužívaní reflexních prvků,“ dodal Tržil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Ohlédnutí za statistikou dopravní nehodovosti za rok 2011 připravil pro Stalo se dnes redaktor Petr Jansa.

Právě chodci jsou po řidičích osobních aut druhou nejpočetnější kategorii obětí dopravních nehod. Loni jich zemřelo 156. „Z tohoto počtu připadá na noční nehody 92 usmrcených, což je o 18 více než v roce 2010. Na noční nehody tak připadá více jak 60 procent počtu usmrcených chodců. A tento podíl je v porovnání s rokem 2010 vyšší o 8 procent,“ přiblížil.

Priority policie pro rok 2012

Co se týče priorit policie pro letošní rok, v první řadě je to posílení dohledu na silnicích 1. tříd. Mimo jiné i 20 novými rychlými auty značky Passat, a to už od poloviny dubna.

U řidičů se chce soustředit na agresivní a nebezpečnou jízdu, u motorkářů na prevenci a jejich viditelnost, u cyklistů na používání přileb a alkohol a u chodců, na jejich přecházení mimo přechody a důraz na to, že nemají absolutní přednost, samozřejmě při zachování jejich práv.

„Na řidiče působí celá řada kampaní, většina z nich si tedy situaci uvědomuje. Přesto je část řidičů, kteří jsou nepoučitelní a byť jsou třeba pokutováni, neustále se dopouštějí protiprávního jednání a neuvědomují si nebezpečnost svého chování pro sebe i pro druhé,“ doplnil šéf dopravní policie.

Petr Jansa, pir, bre, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme