Na silnicích umírá méně lidí. Alarmující je ale více než sto mrtvých chodců v letošním roce
Dopravní nehody na českých silnicích si letos do konce listopadu vyžádaly 529 životů. Poprvé od roku 1970 se tak počet obětí - za jedenáct měsíců - dostal pod hranici šesti set. Ředitel dopravní policie Tomáš Lerch přesto označil za alarmující, že zemřelo víc než sto chodců, většinou za snížené viditelnosti. Lidé by proto neměli zvláště v těchto měsících podceňovat reflexní prvky.
V rámci celé Evropské unie umírá na silnicích méně lidí, a to o 10 až 18 procent. Pozitivních faktorů je podle vedoucího BESIPu oddělení ministerstva dopravy Romana Budského několik:
„Vozidla jsou bezpečnější, na hlavních tazích jsou zásadní stavební bezpečnostní úpravy. Hodně působí i stárnutí populace, přeci jen u lidí do 25 let je 2,5krát větší pravděpodobnost, že zaviní smrtelnou dopravní nehodu. A na úrodnou půdu začíná padat preventivní snaha nejenom BESIPu, policie, ale i dalších subjektů.“
O nehodách mluvil ve vysílání Radiožurnálu vedoucí BESIPu oddělení ministerstva dopravy Roman Budský
I počet nehod pod vlivem alkoholu klesá. Od roku 2010 se každá policejní kontrola v České republice zahajuje dechovou zkouškou. Oběti dopravních nehod pod vlivem alkoholu tvoří necelých 11 procent. Celoevropsky je to 25 procent.
„Na jednu stranu můžeme být spokojeni, že máme příznivou bilanci, na druhou stranu se Česká republika řadí mezi čtyři evropské státy, které mají nulovou toleranci alkoholu v krvi," porovnává Budský.
Už v pondělí se policie s BESIPem zapojí do celoevropské akce zaměřené na alkohol a drogy. „Přeci jen se nacházíme v adventním období. Pozornost se bude zaměřovat i na viditelnost chodců a dalších účastníků silničního provozu,“ upozorňuje Budský.
Nejvíce usmrcených bylo letos na českých silnicích 19. července, a to sedm. Nejtragičtějším měsícem byl červenec, kdy si nehody vyžádaly 71 obětí, naopak v únoru při nich zemřelo 33 lidí.
Nejčastěji motoristé bourali v pátky a úterky a na místních komunikacích a silnicích první třídy. Nejvíce kolizí vyšetřovali policisté v Praze a naopak nejméně v Karlovarském kraji.
Nejtragičtější následky měly nehody, jejichž příčinou bylo nepřizpůsobení rychlosti stavu vozovky a vjetí do protisměru.