Na úsek D1 u Velké Bíteše se vrátili dělníci. Firma dostala od státu ultimátum
Rekonstrukce dálnice u Velké Bíteše opět pokračuje. Kdyby se dnes dělníci na stavenistě nevrátili, byl stát připravený odstoupit od smlouvy se stavebním sdružením OHL ŽS Alpine Bau.
Krátce před sedmou ranní ale dorazily na místo první stavební stroje a přijeli také dělníci a začali odfrézovávat tři kilometry vozovky. Stejné práce mají probíhat také na druhém konci omezení. Pracovat by se mělo až do devatenácté hodiny.
Své dělníky ze staveniště mezi Lhotkou a Velkou Bíteší sdružení OHL ŽS Alpine Bau stáhlo poprvé už koncem května, tedy krátce po zahájení modernizace.
„Na základě zkoušek, které jsme při rekonstrukci prováděli, jsme zjistili, že krajnice má výrazně nižší únosnost, než předpokládala smluvní dokumentace,“ vysvětlil Pavel Kočiš z OHL.
Jenže stejný problém se objevil i na dalších třech modernizovaných úsecích. Žádná společnost ovšem nezastavila práce, naopak aktivně hledala řešení.
Naproti tomu OHL požadovalo až desetiprocentní navýšení ceny, což nahrává spekulacím, že jeho vítězná nabídka byla hluboko pod reálnou cenou.
Před 14 dny se do hry vložil ministr dopravy Zdeněk Žák, jenže ani to k plnohodnotnému obnovení prací nevedlo. „Technické řešení, které bylo předloženo a na kterém byla shoda, ale schytalo takové penzum víceprací, které bylo neakceptovatelné,“ přiblížil generální ředitel ŘSD David Čermák.
O tématu mluvil na Radiožurnálu Jan Kroupa, ředitel Závodu Praha ŘSD, šéf projektového týmu modernizace D1
A tak přišlo na řadu ultimátum. Pokud by dnes nebyly obnoveny práce na rozšíření krajnice, stát by odstoupil od smlouvy.
„Jsem rád, že se tam konečně začalo pracovat a doufám, že to tentokrát už bude opravdová práce a ne divadlo pro veřejnost. Na druhou stranu jsem smutný, že to nešlo normálně. Že to nešlo vyjednáváním a že se tam nedělo to, co na těch ostatních úsecích, kde se firmy setkávaly s úplně stejným technickým problémem,“ uvedl po znovuzahájení stavebních prací ministr dopravy Zdeněk Žák.
„Nepopírám, že se při takové stavbě může reálná situace lišit od situace projektované, ale rozhodně není řešením tlačit stát, potažmo ŘSD, do kouta tím, že přerušíme stavbu a uděláme z řidičů a občanů tohoto státu zajatce,“ upozornil ministr.
Prodražení modernizace
Stavební sdružení už dopředu sdělilo, že dělníky na dálnici u Velké Bíteše vrátí a podle informací ČRo nové technické řešení prodraží modernizaci o šest miliónů korun, tedy zhruba o jedno procento celkové ceny.
I to by byla podle ministra Žáka nepříjemná zpráva, byť zákon dává ministerstvu manévrovací prostor až do výše 20 procent.
„Pokud k nějakému navýšení dojde, musí být vždy znám viník. Kdo něco takového zavinil. To v případě těchto úseků dálnice zatím nevíme. Nemůžu v tuto chvíli vyloučit, že je část viny i na straně projektanta, nebo toho, kdo stavbu připravoval. Ale tu situaci umíme řešit a není to důvodem k tomu, aby byly práce zastavovány," dodal Žák.
Německu se daří urychlit opravy dálnic i díky bonusovému programu pro stavaře
Číst článek