Na Ústecku je nejhorší kvalita vzdělání, tvrdí analýza

Víceletá gymnázia dokážou lépe využít studijní potenciál žáků než základní školy. Čeština baví spíše děvčata, chlapci preferují matematiku. Vyplývá to z průzkumu, který provedla společnost Scio, jež se zaměřila na srovnání výsledků ve vzdělávání v letech 2005 až 2011.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Základní škola Kollárová v Jihlavě slučuje od 3. září dvě bývalé šesté třídy do jedné sedmé. V jedné místnosti se tak bude učit dvaatřicet dětí (Ilustrační foto)

Základní škola Kollárová v Jihlavě slučuje od 3. září dvě bývalé šesté třídy do jedné sedmé. V jedné místnosti se tak bude učit dvaatřicet dětí (Ilustrační foto) | Foto: Lucie Maxová

Testovala 79 tisíc žáků šestých tříd a 186 tisíc deváťáků. Ve srovnání dopadl nejlépe Zlínský kraj a Kraj Vysočina, naopak nejhorší je v tomto ohledu Ústecko.

Celá analýza ale vypovídá v průměrných číslech, proto nelze všechny výsledky stoprocentně zobecnit. „Pro konkrétního rodiče upřímně moc užitečná není, spíše by měla být užitečná pro ministerstvo, školní inspekci nebo kraje,“ vysvětlil ředitel společnosti Scio Ondřej Šteffl.

Přehrát

00:00 / 00:00

Rozhovor s Ondřejem Štefflem, ředitelem společnosti Scio a s řediteli škol v Českých Budějovicích a v Ústí nad Labem

Z průzkumu tedy nevyplývá, že by pro žáky bylo vždy lepší začít studovat víceleté gymnázium, dokonce 22 základních škol bylo lepších než průměrné víceleté gymnázium v češtině a 31 v matematice.

Pravoslav Němeček, ředitel ZŠ a ZUŠ v Českých Budějovicích a viceprezident Asociace ředitelů základních škol, s tvrzením souhlasil: „To je účel, aby na gymnázia chodili ti nejlepší žáci, aby se rozvíjeli. Mají tam k tomu lepší podmínky, protože víceletá gymnázia, to jsou školy pro vybrané žáky, pro ty, kteří mají chuť se vzdělávat.“

Dívky dostávají mírnější známky z matematiky než chlapci, ukázal průzkum

Číst článek

Optimálnější prostředí pro žáky podle společnosti Scio nabízí větší školy. Dokážou lépe zúročit studijní potenciál svých žáků. Proč tomu tak je se ale firmě vysledovat nepodařilo, průzkum by musel být totiž mnohem detailnější.

Pravoslav Němeček se domnívá, že by průzkumy mohly odpovídat realitě. Větší školy podle něj mají své výhody, což je téměř 100 procentní kvalifikovanost - učitelé jsou využiti podle svého zaměření. Školy také mohou nabídnout žákům lepší vybavení, protože ve větším celku se lépe hospodaří. Navíc se žáci učí v prostředí vyšší konkurence – třídy ve větších školách mají vyšší kapacitu.

Neznamená to ale, že žáci základních škol zůstanou v horších podmínkách, základní školy mají své výhody. Němeček ale upozorňuje, že je důležité, aby na gymnázia opravdu chodili jen ti nejlepší z nejlepších.

Do testování se mohla zapojit jakákoliv škola

Do celorepublikového testování se mohla zapojit každá škola, která o takovou službu požádala. Po vyhodnocení dostala jednotlivá instituce svou podrobnou analýzu, jež poskytla srovnání i s ostatními školami. Společnost Scio pak mohla s informacemi dále disponovat, a proto je dobrovolně poskytla veřejnosti.

„Ústecký kraj a jemu podobné nesou problém v sobě, v těchto oblastech je nejnižší počet vysokoškoláků, vzdělanost v tomto kraji nikdy příliš nekvetla,“ nabídl odůvodnění Alfréd Dytrt, místopředseda Asociace ředitelů gymnázií, ředitel gymnázia Jateční v Ústí n. Labem, „myslím si, že je to důsledek té původní orientace na průmysl, těžbu, a to se nedá změnit ze dne na den.“

Klára Bílá, Denisa Morgensteinová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme