Na Ústecku vyjely autobusy DPÚK i kraje

I dnes ráno přijely pro obyvatele Ústeckého kraje autobusy. Zatímco odboráři Dopravního podniku Ústeckého kraje a ČSAD Česká Lípa odvolali včera večer stávku, na krajském úřadě se téměř ve stejnou dobu radní rozhodli, že jejich zaměstnavateli vypoví smlouvu a spustí provoz náhradní autobusové dopravy. Na některých spojích tak jezdí hned dva vozy.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

autobusové nádraží v Ústí nad Labem

autobusové nádraží v Ústí nad Labem | Zdroj: ČTK

Podle řidičů, které ráno oslovil Česká rozhlas, autobusy jezdí poloprázdné, protože už se na zastávkách setkávají s konkurencí. Na jejich linky dnes totiž poprvé vyjeli náhradní dopravci, které měl kraj v záloze pro případ, kdyby nejezdily školní spoje DPÚK.

Za jízdu v autobusu DPÚK se platilo, spoj najatý krajem jezdil zadarmo. Cestující byli zpočátku zmatení, do kterého autobusu mají nastoupit, ale když jim posádka náhradního spoje, který byl označen cedulí Příležitostná doprava, sdělila, že za jízdu nemusí platit, nastoupili většinou do něj.

DPÚK měl provoz na 2600 dotovaných spojích v regionu zajišťovat až do neděle. Kraj v únoru rozvázal s dopravcem smlouvu, protože pro něj byly služby dopravce příliš drahé. Od pondělí 9. září měla dopravu přebrat sesterská firma ČSAD Česká Lípa.

DPÚK však považoval smlouvu za platnou a od května jezdily jeho autobusy dál, ale bez dotací. Začátkem srpna pak na čtyři dny zastavil dopravu, protože chtěl po kraji zaplatit ztrátu 70 milionů korun za květen až červenec. Kraj to ale odmítl s tím, že s dopravcem již nemá smlouvu. Dopravu musel DPÚK obnovit na základě tzv. vrchnostenského nařízení, které vydal kraj 8. srpna.

Spory mezi dopravci a krajem vyvrcholily tento a minulý týden. Nejprve nebylo jasné, zda autobusy DPÚK vůbec vyjedou na školní spoje, pak ČSAD Česká Lípa zpochybnilo smlouvu, kterou má s krajem, a nakonec pohrozili odboráři obou firem stávkou z obavy o místa. Stávka byla vyhlášena ve středu odpoledne, večer ji ale odboráři odvolali.

Kraj ve středu večer nakonec rozvázal smlouvu i s ČSAD Česká Lípa, protože se podle hejtmana Jiřího Šulce nechtěl nechat stavět do situace, kdy neví, jestli dopravce vyjede. "Nemá cenu dál se nechat stavět ke zdi od našich smluvních dopravců. Pohár trpělivosti už přetekl," uvedl ve středu večer Šulc.

Firma podle radních neustále zpochybňuje závaznost smlouvy, kterou na začátku června její zástupci bez námitek podepsali. Kraj nyní uzavírá smlouvy s jinými dopravci, kteří DPÚK a ČSAD Česká Lípa mají nahradit. Hejtman uvedl, že kraj má zatím zajištěny asi tři čtvrtiny spojů po obou dopravcích, do dvou týdnů by podle něj mělo jezdit 95 procent všech autobusů.

Důvody, kvůli kterým chtěli řidiči ústeckého dopravce stávkovat, se teď staly skutečností. O práci pravděpodobně přijde i šofér, který jezdil pro DPÚK 24 let. "Myslím, že odbory nejdou všemocné a asi se bude muset starat každý sám. Bude to dost kruté hlavně pro nás starší, mladí kluci si dokážou nějak poradit, ale kde nás vezmou po padesátce," neskrýval obavy jeden z řidičů.

Šéf Odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík upozornil, že stávková pohotovost zaměstnanců DPÚK a ČSAD Česká Lípa stále trvá. "Výpověď smlouvy s ČSAD je projev bezcharakternosti a přezíravosti ústeckého hejtmana Jiřího Šulce. Ještě před několika dny říkal, že smlouvy jsou závazné pro obě strany. Nyní porušuje zákony tím, že provozuje zdarma příležitostnou dopravu a snaží se zlikvidovat konkurenci," uvedl Pomajbík s tím, že odboráři se dnes budou radit o dalším postupu.

Martin Hromádka, Věra Pfeifferová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme