Na výměně bitevníků L-159 za dopravní letadlo by armáda nijak nevydělala

Chystaná výměna pěti bitevníků L-159 za jedno dopravní letadlo by nebyla ani zdaleka tak výhodná, jak tvrdí Topolánkova vláda. Armáda by totiž nejprve musela bitevníky zprovoznit, což by si vyžádalo stamiliony korun. Vyplývá to z neveřejného dokumentu ministerstva obrany, který se Radiožurnálu podařilo získat.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Lehký bitevník L-159 | Foto: Jan Kouba

Vláda tento týden schválila memorandum o porozumění s evropským koncernem EADS. V dokumentu se píše, že výměnou za pět bitevníků by armáda získala jeden dopravní stroj C-295. Topolánkův kabinet ale zatím neprozradil něco velmi podstatného - kolik by stálo právě zprovoznění bitevníků.

Na vojenském letišti v Čáslavi je nyní přesně 43 bitevníků L-159, přičemž konzervace ve speciálních hangárech stojí každý rok desítky milionů korun. Snaha státu prodat tato letadla je už dlouhodobá a zatím neúspěšná.

Zarážející je už samotný fakt, že by se armáda zbavila jen pěti strojů, není tedy jasné, co by dělala s ostatními. V dokumentu se navíc píše, že uvedení jedné L-159 do provozu by stálo až 70 milionů korun s tím, že kdyby je chtěla firma EADS přestavět z jednomístné na dvoumístnou verzi, tak by se výsledná částka vyšplhala na plných 110 milionů. A to je opět cena jen za jedno letadlo.

To znamená, že než by stát vyměnil pět bitevníků za jedno dopravní letadlo, mohl by zaplatit víc než půl miliardy korun. Dopravní stroj od koncernu EADS by podle analýz, které si před časem nechala vypracovat česká armáda, stál asi 750 milionů. Je ale třeba dodat, že jedno vyměněné dopravní letadlo by vojáci získali bez takzvaného logistického balíku a navíc by si museli zaplatit i výcvik.

Topolánkův kabinet chce podle schváleného memoranda pořídit dohromady čtyři dopravní letadla s tím, že za zbývající tři by už armáda zaplatila. A jak už Radiožurnál nedávno informoval, stroje C-295 generální štáb nechce, protože mají malou přepravní kapacitu a nízký dolet.

V celém obchodu má navíc jako prostředník figurovat český obchodník se zbraněmi Omnipol. Nabízí se tedy otázka, jestli by nebylo nejen vhodnější, ale především výhodnější vypsat výběrové řízení, kde by se zřejmě podařilo dosáhnout nižší ceny. Podle některých právníků je navíc další otázkou, jestli právě tím, že vláda chce letadla nakupovat přímo od EADS, neporuší nejen české, ale i evropské normy.

Martin Hromádka, Pavel Otto Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme