Na základních školách přibude výuka o finanční gramotnosti a druhý cizí jazyk
Žáci základních škol se budou nejpozději od osmé třídy povinně učit druhý cizí jazyk. Nové osnovy přinášejí ale mnohem víc změn. Ředitelé škol tak musí připravit nové rozvrhy. Největší zásah je od září čeká v matematice.
Už na prvním stupni se žáci seznámí se zlomky a desetinnými čísly. Prezidentka Asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová to vítá:
„Změny se pochopitelně dotknou dětí a dotknou se nás učitelů. Změny, které třeba přicházejí v matematice, jsou změny jen k lepšímu.“
Výrazněji úředníci upravili také oblast cizích jazyků. Škola musí nejpozději od osmého ročníku pro školáky zařídit výuku druhého cizího jazyka. Týdně je pro něj vyčleněno šest vyučovacích hodin. Doteď byla výuka druhého cizího jazyka nepovinná.
O změnách v resortu školství mluvili na Radiožurnálu Tomáš Zatloukal, ředitel odboru vzdělávání MŠMT a Marie Zimová, ředitelka ZŠ Ohradní v Praze 4
Do rozvrhu přibude povinně finanční gramotnost, větší důraz také budou učitelé klást na dopravní výchovu, výuku o korupci a obranu vlasti.
Učitelé se ve svých hodinách budou víc věnovat dopravní výchově a obraně vlasti. Přibude také ‚ochrana člověka za běžných rizik a mimořádných událostí‘, děti se naučí, jak se chovat při mimořádných událostech, jako jsou záplavy nebo požáry.
Povinná bude finanční gramotnost. Školáci se dozví i základní informace o korupci.
Učitelé mají k dispozici například příručku Korupce v České republice občanského sdružení Respekt institut. Jednou z možností je debatovat se studenty o variantách řešení konkrétních rizikových situací.
V jednom příkladu se mají například rozhodnout, jak by se zachovali, kdyby zástupce starosty jejich města upravil pravidla veřejné zakázky tak, aby v něm mohla vyhrát pouze firma jeho manželky.
Ministerstvo školství reaguje změnami na trendy ve vzdělávání. Osnovy chce také sjednotit kvůli celoplošným testům v pátých a devátých třídách.
Učitelé i ředitelé škol změny obecně vítají, protože se na úpravě osnov podíleli. Další změny připravují, ty by pak měly začít platit od roku 2016.
„Od změn si slibujeme to, že upřesněním očekávaných výstupů školních vzdělávacích programů budou moci učitelé lépe zaměřit svoji výuku v jednotlivých předmětech na oblasti, které jsou s ohledem na vývoj společnosti žádoucí zdůraznit,“ uvádí Tomáš Zatloukal, ředitel odboru vzdělávání MŠMT a dodává:
„V rámci mezinárodních výzkumů budou požadavky na žáky odpovídat obsahu jejich učiva. U cizích jazyků očekáváme posílení jejich výuky, podporu mnohojazyčnosti a dosažení srovnatelné jazykové úrovně v rámci Evropy.“
„Jsem z toho trochu rozpačitá, protože spousta věcí již ve školních vzdělávacích programech běží. My třeba děti seznamujeme se zlomky již ve druhé třídě. Ve třetí třídě již zlomky umějí zapisovat. Spousta škol i v zájmu pudu sebezáchovy učí zlomky již na prvním stupni,“ říká Marie Zimová, ředitelka ZŠ Ohradní v Praze 4 s tím, že výuce finanční gramotnosti tleská.