Na železnici loni zemřelo 296 lidí, nejvíc za poslední roky

Pod koly vlaků loni zemřelo 296 lidí. Oproti předchozímu roku je to nárůst o čtvrtinu. Nejčastěji umírali chodci, a to ve skoro 240 případech. Přibližně třetina z nich jsou sebevrazi. Zbytek skončil pod vlakem nešťastnou náhodou.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

K nehodě došlo na přejezdu v obci Zlenice

K nehodě došlo na přejezdu v obci Zlenice | Foto: Pavel Pavlas

Zdvojnásobil se počet usmrcených lidí na přejezdech se signalizací. Naopak nejméně bylo obětí na přejezdech, kde je jen výstražný kříž, ale žádné zabezpečení.

„Vysvětlení je relativně jednoduché. Lidé si tam, kde vidí výstražný kříž, dávají větší pozor. Vědí, že je neupozorní žádné výstražné znamení, a v podstatě vnímají železniční přejezd víc, než když tam je světelná signalizace,“ vysvětluje Martin Drápal z Drážní inspekce, která nehody na železnici vyšetřuje.

Přehrát

00:00 / 00:00

Loni zemřelo na železnici 296 lidí, nejvíc za poslední roky. O tématu mluvil Martin Drápal z Drážní inspekce, která tyto nehody vyšetřuje

Nejméně smrtelných nehod se podle něj stává na přejezdech, kde jsou závory. „Ti, kteří na takovýchto přechodech umírají, jsou většinou chodci nebo cyklisté, kteří nerespektovali výstražné znamení ani sklopené závory. V těchto případech jde někdy i o sebevrahy, kteří využijí přejezdu,“ popisuje.

Ze záznamů Drážní inspekce vyplývá, že většina střetů osob s vlakem se odehrála v místech, kde trať křižují různé pěšiny a lidé si tam zkracují cestu. Podle Drápala je ale vybudování řádných přejezdů na takových místech velmi složité.

„Přejezdy musí splňovat určité normové stavy. Musí odpovídat traťovým rychlostem, takže ta by se někde musela kvůli přejezdu snižovat, což by pak prodlužovalo i doby jízdy vlaků,“ vysvětluje s tím, že trend je takový, že se snaží tyto přejezdy spíš rušit, než je budovat.

Nehody na železnici 2003-2014 | Foto: ČTK

„Ruší se především polní přejezdy, které jsou nevyužívané. Budují se spíš podchody tak, aby lidé do kontaktu se železnicí vůbec nemuseli přijít. Protože jak dokazují čísla, každý přejezd je nebezpečný tím, že tam může k nehodě dojít,“ varuje Drápal.

Připomíná, že přechody kontroluje policie, která člověka přecházejícího přes koleje v místech, kde je to zakázáno, legitimuje a data posílá Drážnímu úřadu. „Ten může ve správním řízení udělit pokutu až ve výši 10 tisíc korun,“ upozorňuje Martin Drápal z Drážní inspekce.

Martin Karlík Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme