Na způsobu měření úrovně školáků se odborníci zatím neshodují

Ministr školství reaguje na nejnovější mezinárodní srovnání úrovně školáků návrhem zavést v pátých a devátých třídách průběžné testy. Znalosti a dovednosti českých dětí se totiž v posledních letech výrazně propadly.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Školní tabule | Foto: stock exchange

Vyplývá to z mezinárodního srovnání 65 zemí, které se zúčastnily mezinárodního srovnání PISA. Patnáctiletí školáci a studenti pohořeli nejen v tzv. čtenářské gramotnosti, v níž nikdy nebyli příliš silní, ale také ve znalostech matematiky a přírodních věd.

Absence jasných kritérií

Někteří odborníci ale tvrdí, že zmíněné testování může situaci ještě zhoršit. V Ozvěnách dne ministr školství Josef Dobeš z Věcí veřejných považuje za problém, že systém je benevolentní. „Nemáme žádná měřítka, abychom zjistili, jak na tom děti jsou.“ Kritizoval absenci měření kvality.

Konzultant společnosti EDUin Tomáš Fořtek však namítl, že kvalitu znalostí lze zjistit výběrovým šetřením. „Něco jiného je plošné testování celé populace, které navíc velmi pravděpodobně bude mít důsledky pro děti i samotné školy.“

Přehrát

00:00 / 00:00

O metodice zjišťování znalostí žáků v Ozvěnách dne diskutovali ministr školství Josef Dobeš a konzultant společnosti EDUin Tomáš Fořtek

„Problém testů obecně je, že mohou ověřovat jen velmi malou část znalostí. Pokud se stanou mocenským nástrojem, soustředí se školy především na to, co v těch testech je,“ upozornil Fořtek.

Programy versus katalogy

Naopak Dobeš uvedl, že jiní odborníci testy doporučují. „Chci nastavit systémové, transparentní měření, které se bude opakovat každý rok.“ Jak řekl, chce nastavit základní osnovy pro jednotlivé ročníky, které dnes chybí.

„Pane ministře, vy možná nerušíte rámcové školní a vzdělávací programy – vy je stavíte na vedlejší kolej, a to je možná ještě horší. Chcete je nahradit katalogy požadavků,“ odpověděl Fořtek.

„Testování, které chystám, bude jednoduché, přes internet a levné. Pilot zavedeme v červnu 2011,“ ubezpečil ministr. Podle něho nepůjde o žebříček na likvidaci škol, ale o zpětnou vazbu pro školy.

Fořtek připomněl, že země, které dokázaly znalosti žáků zlepšit, především metodicky podporují učitele. „Kdyby to opravdu tak bylo, že testování bude zpětnou vazbou pro školy, a že ministerstvo bude schopné metodicky podporovat učitele tak, aby byli schopni dosáhnout u slabších dětí dosažení lepší úrovně, bylo by to fajn, ale v návrzích předložených ministerstvem nic takového není. Katalog požadavků to nespraví.“

Milan Kopp, Veronika Sedláčková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme