Nadávky, plivance a nedobrovolný výlet. Předváděcí akce se pro důchodkyně změnila v noční můru
Předváděcí akce berou někteří prodejci stále jen jako příležitost prodat za každou cenu. Radiožurnál má k dispozici svědectví důchodkyň, které popisují, jak na ně obchodníci plivali, nadávali jim a jednu dokonce odvezli 150 kilometrů daleko. Tam ji drželi do té doby, než si koupila zboží za tisíce korun.
Výlet na zámek se pro dvě důchodkyně z Havířova proměnil v noční můru. S pevným přesvědčením, že nic nekoupí, se vydaly na předváděcí akci První české reklamní společnosti.
Pozvánka slibovala i návštěvu zámku. Té se dočkala jen jedna seniorka, druhou odvezli 150 kilometrů daleko.
„Dalo by se říct, že mě unesli. Řekli mi, že jedeme do Brna, a já povídám, proč do Brna? Povídám, že nejdu nikam, ale oni že prý musíte jít,“ vzpomíná na prožitou hrůzu paní Ludmila, které se ještě dnes chvěje hlas.
Svědectví důchodkyň o agresivních praktikách prodejců zaznamenala reportérka Andrea Čánová
Na předváděcí akci se podřekla, že je tam poprvé. „Oni za ní přišli a řekli jí, že vyhrála. Všímají si nových zákazníků, už v autobuse poznají, kdo je nový, a toho si odchytí,“ říká její dcera Marcela.
Téměř osmdesátiletá vážně nemocná seniorka zažila místo prohlídky zámku divokou jízdu autem. Vrátila se s hrnci, ovčími dekami a podepsaným úvěrem. „Vynervovaná jsem byla, protože jsem nevěděla, kde vlastně skončím, co se bude dít,“ dodává paní Ludmila.
Když ze sálu zmizela, začala po ní její kamarádka Zdeňka pátrat. V tu chvíli přišly plivance a vulgarismy. „Ty stará p...o, co se staráš, běž do p….e. Pak na mě přes stůl plivnul,“ popisuje paní Zdeňka. I když celý život řídila Avii v drsném hornickém kraji, takové chování prý ještě nezažila.
Agresivní praktiky prodejců nejsou výjimkou
Radiožurnál se vydal po stopách firmy, jeden telefon První české reklamní společnosti byl ale neustále obsazený a druhý nikdo nezvedal. Podle obchodního rejstříku má firma sídlo v Praze Hostivaři, v tamním paneláku však po ní není ani stopy.
V Ranním Interview Radiožurnálu mluvila o předváděcích akcích mluvčí ČOI Miloslava Fléglová
Po našem upozornění začala chování prodejců na předváděcí akci vyšetřovat i úvěrová společnost a Česká obchodní inspekce. Podle její mluvčí Miloslavy Fléglové nejsou podobné praktiky vůbec výjimečné.
„V průběhu letošního roku se nám podařilo dostat na zhruba 170 akcí a bohužel v 70 procentech z nich zjišťujeme některé z porušení zákona o ochraně spotřebitele. Už jim byly nebo budou uloženy sankce v rámci správního řízení,“ potvrzuje Fléglová.
Inspektoři se setkávají i s tím, že se prodejci snaží udat zboží pomocí výhrůžek a zastrašování jako v případě důchodkyň z Havířova.
„Setkávají se s diskriminací, setkávají se s různými útoky na spotřebitele. Několikrát byla volána policie a dokonce v jednom z případů prodejci bránili ošetření účastníka akce, který zkolaboval,“ uvedla mluvčí České obchodní inspekce.
Příběh dvou důchodkyň z Havířova, které se setkaly s agresivními praktikami na předváděcí akci, si můžete poslechnout na Radiožurnálu v reportáži Zblízka po 9. hodině.