Opravovat nádraží se daří. ‚Řada nádražních budov se bourá, místo aby se rekonstruovaly,‘ zní kritika

Vláda si před třemi lety do svého programového prohlášení napsala, že do letošních voleb zajistí opravu šedesáti nádražních budov po celém Česku. Zmínila dokonce i tři konkrétní stanice. Rekonstrukcí podle kabinetu měla projít nádraží na pražském Smíchově, v Křižanově na Žďársku a taky v Mostě. A z větší části se to podařilo. Jen letos dělníci opraví víc než sto nádraží, řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Smíchovské nádraží | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

„Například loni se oprava týkala 116 nádražních budov, pro letošek počítáme s pracemi na 114 budovách,“ uvedl Gavenda.

Číst článek

Slíbenou šedesátku oprav za celé volební období tak Správa železnic překonala poměrně výrazně. Novou nádražní budovu mohli v posledních třech letech cestující začít využívat například v Českém Krumlově, v Náchodě nebo ve Frýdku-Místku. Jen letos Správa železnic na opravy železničních stanic dá v součtu přibližně dvě miliardy korun. Pro srovnání: loni to bylo přes miliardu a půl a například v roce 2018 jen asi 750 milionů.

Všechna zmíněná nádraží v Praze na Smíchově, v Křižanově a v Mostě se ale opravit nestihnou. Kompletně zrekonstruované je zatím jen jedno z nich a do voleb se na tom už nic nezmění.

„Práce na nádražní budově v Křižanově byly už dokončeny. Kompletní rekonstrukci výpravní budovy v Mostě začneme realizovat v letošním roce. Pro modernizaci nádražní budovy na pražském Smíchově aktuálně běží tendr na zpracovatele dokumentace pro územní rozhodnutí. Projekt bylo nutné časově i technicky zkoordinovat s okolními stavebními záměry, zejména s připravovanou výstavbou dopravního terminálu,“ popsal mluvčí Správy železnic.

Pražské Smíchovské nádraží by dělníci mohli začít podle Správy železnic začít opravovat v roce 2023.

Nové hlavní vlakové nádraží v Brně vznikne podle návrhu nizozemských architektů. Podívejte se

Číst článek

Bourání nádražních budov

Správa železnic přesto tvrdí, že tempo oprav nádražních budov dokázala v posledních letech urychlit. Pro cestující ale ne vždy tím správným směrem.

„Spousta nádraží opravených je a další se chystají. To určitě vítáme. Nicméně řada nádražních budov se bourá, místo aby se rekonstruovaly, a jsou nahrazovány nějakými přístřešky. Což samozřejmě z hlediska cestujících úplně ideální není,“ zmínil člen prezidia Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miloslav Zítka.

Zítkovi vadí i další věci: kritizuje například, že se Správě železnic nedaří pronajímat prostory na velkých nádražích například obchodníkům nebo České poště – i když i to vláda ve svém programovém prohlášení slibovala. A podle Zítky by v okolí některých opravovaných nádraží mělo vznikat taky víc parkovacích míst.

Jiří Svatoš Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme