Nákup vlaků Railjet končí bez rekordní pokuty, ÚOHS řízení zastavil

Nákup vlakových souprav Railjet od společnosti Siemens skončí nakonec pro České dráhy (ČD) bez pokuty. Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který v minulosti transakci kritizoval a ČD vyměřil rekordní sankci za údajné porušení zákona o zadávání veřejných zakázek ve výši 25 milionů korun, řízení po letech zastavil.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Railjet ve Vídni

Railjet ve Vídni | Foto: Petr Kološ

Informaci serveru Lidovky.cz potvrdil ČTK mluvčí úřadu Martin Švanda, který uvedl, že rozhodnutí není zatím pravomocné. ÚOHS případ nedokázal obhájit u soudů. Pokutu zrušil nejdříve loni v listopadu Krajský soud v Brně a později jeho závěry potvrdil i Nejvyšší správní soud.

České dráhy původně chtěly koupit 16 Railjetů, pak poptávku změnily na 15 souprav s odlišnou konfigurací. Nakonec koupily od Siemensu pouze sedm vlaků zhruba za 2,7 miliardy korun. ÚOHS dosud tvrdil, že ČD porušily zákon, když zakázku na rekonfiguraci zadaly v jednacím řízení bez uveřejnění.

Úřad uváděl, že firma žádala zásadní změny původního plnění, takže nemohla postupovat bez soutěže. Podle drah byl ale jen rozšířen rozsah původní zakázky, a proto ji zadaly ve zjednodušeném řízení.

Krajský soud v Brně se ve většině sporných částí přiklonil k argumentaci Českých drah. ÚOHS podle soudu neprokázal podstatné změny původního plnění. Soudce David Raus k tomu už v minulosti uvedl, že pokud ÚOHS v dalším řízení opět dojde k závěru, že dráhy nesměly postupovat bez soutěže, musí přijít s jasným argumentem, že se původní zakázka od konečné odlišovala.

Stát už Českým drahám pokutu vrátil

„V rámci navazujícího obnoveného řízení se ÚOHS plně ztotožnil s naší argumentací, že všechny podmínky pro využití jednacího řízení bez uveřejnění v dané věci byly splněny, a že jsme postupovali plně v souladu se zákonem. Vzhledem k tomu ÚOHS řízení zastavil a pokuta nám byla vrácena,“ uvádí České dráhy v tiskové zprávě.

Railjety jsou netrakční soupravy (nemají vlastní pohonnou jednotku), soupravu pohání lokomotiva Taurus, kterou si ČD pro pohon jednotek půjčují od rakouských drah. Vlaky mohou jet maximální rychlostí 230 kilometrů v hodině. Kapacita těchto vlaků je 442 míst k sezení. Z toho dopravce předpokládá šest míst v byznys třídě a dalších 42 sedadel v první třídě. Cestu mezi Prahou a Vídní má souprava ujet za čtyři hodiny a deset minut.

Antimonopolnímu úřadu se nedaří u soudů obhájit ani související případy. Letos Krajský soud v Brně zrušil pokutu jeden milion korun, kterou Českým drahám úřad udělil za pronájem lokomotiv Taurus od rakouských drah v roce 2014. Podle soudce Davida Rause ČD pouze plnily závazky vyplývající z dohody o mezinárodní přeshraniční dopravě.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme