Nápad ministerstva plošně testovat žáky vyvolává dohady

Plošné testování v budoucnu zřejmě nečeká jen středoškoláky. Ministerstvo připravuje podobné celorepublikové zkoušky taky pro žáky pátých a devátých tříd. Na internetových stránkách resortu školství se dnes objevily vzorové úlohy z češtiny, angličtiny, matematiky a dalších předmětů. Testování podobné státním maturitám má odstartovat v roce 2013.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci berounského gymnázia

Žáci berounského gymnázia | Foto: Lucie Zemanová

Cílem je porovnat kvalitu jednotlivých základních škol a zastavit propad znalostí českých dětí, který potvrdily výsledky mezinárodního průzkumu znalostí PISA (The Programme for International Student Assessment). Tuzemští žáci neumějí hlavně pracovat s textem a uplatnit získané vědomosti v praxi.

„Zveřejněny dnes byly návrhy formy standardu, které by po veřejné diskuzi měly vést k testům,“ upřesňuje Jiřina Tichá, ředitelka odboru všeobecného vzdělávání na ministerstvu školství.

Přehrát

00:00 / 00:00

Diskuze s odborníky na školství o plošném testování znalostí dětí

„Standard je nástroj, který by měl srozumitelně říct, které základní znalosti a dovednosti by neměly chybět žádnému žákovi. Cíle vzdělávání jsou definovány široce a je potřeba konkretizovat jednotlivé výstupy,“ myslí si odbornice.

Oldřich Botlík, autor projektu Kalibro, který se zabýval testováním žáků, je však skeptický. „Nevylučuji, že by tyto věci mohly být užitečné, ale silně pochybuji, že se je u nás podaří udělat kvalitně.“

„Osnovy pro jednotlivé ročníky, které tu byly po celou dobu totality a ještě donedávna, takovými podklady byly a nemyslím si, že fungovaly dobře. Jsem naprosto přesvědčen, že se to nepodaří udělat lépe,“ dodává.

Podle něj musí být základní vzdělávací systém v nejbližší době aktualizován. „Svět se vyvíjí, musí být zhodnoceno, jaké měl dopady na školy, musí se diskutovat o tom, zda jsou nároky systému přiměřené,“ tvrdí.

Přehrát

00:00 / 00:00

Názor Tomáše Feřtka z organizace EDUin

„Nejde jen o to, popsat věci jinak a dát jim jinou strukturu, ale rozmyslet si, jaké mají být nároky, jestli náhodou se nemá stát postarat jen o to, aby pojistil nějakou úroveň zespoda, a zbytek nechat na učitelích,“ zamýšlí se.

Jiřina Tichá z MŠMT však oponuje. „Jsem stoprocentně přesvědčena, že k cíli to povede. Země, které nedělají testování, mají problémy v mezinárodních srovnáních. Není obava, že by se školy nemohly dále profilovat a zvyšovat kvalitu tak, jak budou potřebovat,“ říká.

Podle Oldřicha Botlíka jsou ale v testech chyby. „Pro deváté třídy jsou tam tři ukázkové úlohy a jedna je špatně. Co můžu od takových expertů čekat? Po zkušenostech se státní maturitou jsem naprosto přesvědčen, že ministerstvo nedokáže standardy připravit na takové úrovni, která by byla srovnatelná s úrovní podobných materiálů ve vyspělých zemích,“ domnívá se autor projektu Kalibro.

„Standard může zlepšit úroveň vzdělávání. Problém je, že pan ministr vyhlásil, že je udělá asi za tři měsíce. Všude jinde se to dělá léta, je to velmi složitá záležitost,“ vysvětluje Tomáš Feřtek z organizace EDUin.

Standardy vykazují chyby jako státní maturity

To, co se objevilo na stránkách rvp.cz, podle něj vykazuje mnoho vad a je tedy jasné, že se ukázky standardů povedly nekvalitně.

Paralelu vidí Feřtek se státními maturitami. „Stále se říká, že to jsou jen ukázky úloh a že nejsou možná dokonalé, ale budou vylepšeny. To jsme u státní maturity poslouchali léta. Letos jsme se dočkali generálky, která chyby opět obsahovala,“ říká.

Jak si také myslí, problém není ve stresování žáků či učitelů, ale v tom, že testy mohou nakonec zúžit to, co se ve školách učí, právě na standard. „Toho si jsou autoři vědomi, na stránkách to zmiňují, ale nikde není řečeno, jak se tomu vyhnout.“

Navíc prý není zřejmé, co přesně bylo zveřejněno. „Nejsou to kompletní standardy, alespoň doufám. Není ani jasné, zda se jedná o standard, nebo minimální standard. Chaos je na to, o jak důležitou věc jde, přílišný, uzavírá Feřtek z organizace EDUin.

Podle MŠMT chtějí standardy pomoci učitelům, školám, rodičům i žákům při naplňování vzdělávacích cílů a stát se podkladem pro tvorbu další vzdělávací koncepce.

Veronika Sedláčková, Mariana Zapotilová, David Šťáhlavský Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme