Náraz do stromu patří k nejčastějším příčinám tragických nehod

Strom, sloup, dům, plot, ale také semafor nebo billboard. Loni se staly osudnými při dopravních nehodách 177 lidem. Také letos na počátku roku jsou nehody s pevnou překážkou stínem na našich silnicích. A jejich počet neklesá, spíše naopak.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nehoda nárazem do stromu

Nehoda nárazem do stromu | Foto: Transhospital

Od počátku roku je počet těchto nehod varující. Jen za posledních deset dní na ně doplatilo životem sedm lidí, což je čtvrtina všech obětí od počátku roku.

S bezprostředním porušením pravidel to přitom nesouvisí. „Ve finále ale řidič nezvládne své vozidlo, ať už je to zatáčka, průjezd členitějším terénem. Nepřizpůsobí rychlost situaci v provozu,“ konstatuje šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Přehrát

00:00 / 00:00

Proč jsou nárazy do stromů tak časté a jak jim předcházet zjišťoval redaktor ČRo Petr Jansa

Zatímco po nárazu do jiného vozidla zemře každý 137. člověk, v případě stromu to je každý 25. Není divu, strom neuhne. Stejně jako sloup, dopravní značka nebo semafor.

Ty jsou ovšem pod vahou auta o poznání tvárnější a o ně se zabije čtyřikrát méně lidí než o stromy. Stromy přitahují řidiče, protože se fixují na myšlenku, aby je netrefili, a podvědomě na ně upírají až příliš často svůj zrak.

„Podvědomí člověka je tak postaveno, že skutečně tam, kam člověk kouká, tam mu jdou ruce, a od podle toho se potom to všechno odvíjí,“ upozorňuje instruktor High Car Training Ladislav Kohoutek.

Odborníci proto řidičům doporučují, aby se dívali tam, kam chtějí v kritické situaci jet. „Hodně dlouho se s tím ještě dá něco dělat. Odbrzdit a skočit někam mezi stromy nebo auta,“ radí soutěžák Václav Pech.

Nehoda nárazem do stromu | Foto: Transhospital

Pokud je už náraz nevyhnutelný, platí jediné, sešlápnout brzdy vší silou. Dnešní auta jsou konstruovaná především na čelní náraz. Tam jsou deformační zóny, které po nárazu zpomalí pohyb auta až do samotného zastavení.

„Při bočním nárazu je hraniční rychlost 34 kilometrů v hodině. Nárazová rychlost nad tuto rychlost v podstatě končí smrtí. Tělo v autě není při bočním nárazu zdaleka tak chráněno jako při čelním,“ vysvětluje instruktor HCT Jiří Parma.

Podél českých silnic často chybí bezpečnostní pásmo, kde stromy být nemají

Číst článek

S bezprostředním porušením pravidel to přitom nesouvisí. „Ve finále ale řidič nezvládne své vozidlo, ať už je to zatáčka, průjezd členitějším terénem. Nepřizpůsobí rychlost situaci v provozu,“ konstatuje šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Petr Jansa, Alina Holušová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme