Národní hrdost se podle politologa naučit nedá

V předvečer státního svátku, který připomíná vznik samostatného státu, nabývá na aktuálnosti jeden z nápadů ministra školství Josefa Dobeše, který doporučuje, aby se školní osnovy zaměřily na výchovu k vlastenectví. Obratem se ozvali kritici tohoto návrhu s tím, že sebevědomí není možné budovat na pouhé příslušnosti k určité skupině.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Žáci gymnázia v Kroměříži

Žáci gymnázia v Kroměříži | Foto: Tomáš Vacek

Vedoucí katedry politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Stanislav Balík si není jist možnou realizací:

„Tím, že se někde ve fyzice budou učit o skvělých českých fyzicích, jestli to automaticky povede k lepšímu vztahu k vlasti jako takové. Tam je ještě důležité, jestli mluvíme o národní hrdosti, tak znělo původní slovo od ministra Dobeše nebo jestli mluvíme o vlastenectví, o vztahu k místu, kde žijeme.“

Přehrát

00:00 / 00:00

Hosty Ozvěn dne byli bývalý pedagog a publicista Václav Vlk a vedoucí katedry politologie Fakulty sociálních studií Masarykovy univerzity v Brně Stanislav Balík

Národní hrdost se podle Stanislava Balíka naučit nedá: „To se musí vycítit ze vztahu učitelů k žákům a jejich životu, k tomu, jak se starají a zapojují do dění kolem sebe. Skutečně si to nedokážu představit přetavené do nějakých konkrétních předmětových bloků.“

Podle Balíka by mohly jít školy směrem připomínání významu státních svátků: „Má-li směřovat ministerská iniciativa k něčemu takovému, že si těchto věcí začnou ve školách všímat, pak určitě ano.“

Bývalý pedagog a publicista Václav Vlk Dobešův nápad vítá:

„Já jsem rád, že to konečně někdo řekl, protože prakticky od roku 1939 se u nás nic takového nedělalo. My jsme se učili o Stalinovi, předváděli nám Husa coby komunistického kazatele, Žižka byl něco jako Čapajev, feudalismus byla hrůza a kapitalisti stříleli do dělníků. To bylo všechno, co jsme se dozvěděli. Když jsem se teď koukal do učebnic, tak to bohužel není o nic lepší. Myslím si, že nápad rozprostřít to do víc předmětů, je jedině logický.“

Veronika Sedláčková, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme