Národní testování znalostí žáků 5. a 9. tříd se neobešlo bez technických problémů

Žáci pátých a devátých tříd poměřují své znalosti. Ráno začala druhá národní srovnávací zkouška. Školáci budou v následujících dnech psát testy z českého jazyka, matematiky a cizího jazyka. Někteří rodiče ale protestují a záměrně své děti ze školy dnes omluvili. Navíc se testování neobešlo bez technických problémů.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Začalo národní testování žáků 5. a 9. tříd

Začalo národní testování žáků 5. a 9. tříd | Foto: Pavel Pavlas

„Nám se to neváže k ničemu, ani k prospěchu, ani k přijetí na školu. Zdá se mi, že je to trošku zbytečné,“ pustila se před začátkem zkoušky do kritiky žákyně 9. B Základní školy Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem Daniela Salačová.

Na srovnávací testy se nijak nepřipravovala, brala je jako každou jinou písemku. „Do školy bych šla tak jako tak,“ dodala.

Jinak zkoušku zřejmě vnímali její dva spolužáci. Z 21 žáků 9. B nepřišli do školy dva. Ředitelka školy Irena Jarešová tomu zvláštní význam nepřikládá:

Přehrát

00:00 / 00:00

Testování žáků sledoval v Základní škole Bedřicha Hrozného v Lysé nad Labem redaktor Pavel Pavlas. Průběžné výsledky pak redaktorka Klára Bílá

„Nejsem si vědoma toho, že by se někdo omlouval záměrně kvůli testování. Byla to běžná omluvenka z důvodu nemoci.“

Žáci, kteří se testů nezúčastní napoprvé, je budou muset složit dodatečně. Podle ředitelky Jarešové mají být vodítkem nejen pro školáky, ale i jejich rodiče.

„Je to spíš takový globální obrázek. Jak škola, tak i žák a rodič ve zpětné vazbě může vidět spíš hrozbu, nebo naopak že to jde tím lepším směrem,“ myslí si Jarešová.

Školy začnou ode dneška testovat žáky 5. a 9. tříd. Někteří rodiče nesouhlasí

Číst článek

Testování začalo ve škole v Lysé nad Labem před osmou hodinou. Na starost ho měl Vojtěch Šenkýř. Start se podle něj neobešel bez problému.

„Je to lokální aplikace, která stahuje a odesílá data na internet. Problémy s tím jsou, je to takový malý registr vozidel. Často to padá,“ prozrazuje Šenkýř.

Čekalo se na přihlášení do systému

Žáci tu na přihlášení do systému čekali i deset minut. Další větší problémy pak už zkoušku nezdržovaly. Otázkou je, co se stane v dalších dnech. Celkem tu testy z českého jazyka, matematiky a cizího jazyka musí složit sto školáků.

Výsledky testů teď přichází na Českou školní inspekci.

Testování žáků se neobešlo bez technických problémů. Někteří žáci čekali na přihlášení do systému 10 minut | Foto: Pavel Pavlas

„My tady zatím na počítačových monitorech sledujeme, jak se školy k testům postupně připojují. Zatím jsou první hodiny klidné. Zástupci škol nenahlásili žádné závažné technické problémy,“ informuje krátce před polednem redaktorka Českého rozhlasu Klára Bílá.

Školy se k testování mohou připojit až do 7. června. Letos se do testování zapojilo 3762 škol, o 100 více než loni, a 9 procent žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Zhruba tisícovka rodičů a odborníků s testováním nesouhlasí, děti omlouvá a nechává doma.

Povinnost účastnit se testů má škola. Účast dítěte není podmíněna souhlasem rodičů. Ti mají na druhé straně právo ho z testování omluvit. Rodiče se obávají žebříčku, který by z testování vzešel. To ale inspektoři odmítají, podle nich žebříčky z výsledků sestavit nejdou.

„Není vůbec účelem jakékoli porovnávání, ať už žáků mezi sebou nebo škol. O to vůbec nejde. Tyto testy nejsou konstruovány jako srovnávací, ale jako ověřovací. Ověřují, jestli pedagogický proces v té které škole a třídě přináší takové výsledky, jaké by přinášet měl, alespoň v minimální úrovni,“ říká mluvčí a náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.

Přehrát

00:00 / 00:00

O testování mluvil v poledních Ozvěnách dne mluvčí a náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek a Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin zaměřené na koncepci vzdělávání

Testování je pro Českou školní inspekci nástrojem k získávání výsledků vzdělávání.

„Je to jeden z nástrojů, jak je možné získávat nějakou zpětnou vazbu o výsledcích a úspěšnosti vzdělávacího procesu. Plní tuto úlohu pro školu, do jisté míry i pro Českou školní inspekci a stát,“ říká Vacek.

Tomáš Feřtek ze společnosti EDUin zaměřené na koncepci vzdělávání nepovažuje plošné testy za šťastný krok:

„Myslím si, že ty testy, jak vznikly, mohou docela dobře sloužit školám k ověřování znalostí. Je to ale část toho, čím mají školy žáky vybavit. Testy jak vznikly, by mohly být pro ředitele volitelně k dispozici, aby ověřovaly znalosti svých dětí, pokud se pro to rozhodnou. Systém by se měl soustředit především na organizování výběrových šetření, které přinášejí kvalitnější informace a nemají vedlejší negativní následky.“

Pět škol se z testování omluvilo z důvodu zastaralých počítačů. První výsledky dostanou školáci hned po vyplnění testu, podrobnější v podobě grafů pak o několik dní později. Testy mají sloužit jako zpětná vazba pro školy, rodiče i žáky. Letošní generální zkouška vyjde na tři miliony korun.

Pavel Pavlas, Klára Bílá, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme