Naše peněženky zatíží zelené daně, konstatuje Mladá fronta Dnes

Lidé z Česka budou muset opět sáhnout hlouběji do kapsy. Důvodem jsou podle Mladé fronty Dnes takzvané zelené daně. Hospodářské noviny zjistily, že do konce roku 2007 budou zkolaudovány tisíce bytů. Lidové noviny píší o tom, že o nejvýznamnější sbírku historických vagónů a lokomotiv má velký zájem Brno. Někteří zemědělci státu dluží 3 miliardy korun, uvádí Právo.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

domácí tisk

domácí tisk | Foto: Alena Palečková

V roce 2007 proběhne velká daňová rošáda, která provětrá naše peněženky, upozorňuje Mladá fronta Dnes. Účty za elektřinu a teplo totiž od tohoto roku spolknou o tisíce korun ročně víc. Počítá s tím návrh ekologické reformy z dílny Ministerstva pro životní prostředí. Podle něj se začnou přespříští rok zvyšovat daně z elektřiny, uhlí i zemního plynu a zavedou se i nové daně z aut. Sazby porostou postupně až do roku 2015.

Takzvané zelené daně slíbilo Česko zavést při vstupu do Evropské unie, kde už platí, připomíná Mladá fronta Dnes s tím, že Češi mají v EU zatím výjimku právě do roku 2007. Návrh teď začnou projednávat další úřady. Do voleb se už ale schválit nestihne, uklidňuje ministr financí Bohuslav Sobotka. Cílem ekologické reformy, vysvětluje deník, je především zlepšit životní prostředí. Větším zdaněním elektřiny vyráběné z uhlí a jádra se totiž stane cenově dostupnější elektřina ze sluneční energie, vodních elektráren či biomasy.

Tisíce bytových staveb, které byly v průběhu letošního roku zahájeny, mají jedno společné - plánovanou kolaudaci do konce roku 2007, všímají si Hospodářské noviny. Realitní experti poukazují na to, že obrovský zájem o zahájení stavby nových bytů může být spojen s domluvenou výjimkou na nižší DPH u stavebních prací - ta má právě do konce roku 2007 činit 5 procent. Vláda se ale snaží v Bruselu výjimku prodloužit, aby se daň v dalších letech nemusela platit ve výši 19 procent.

Stát podle Hospodářských novin vydal ve třetím čtvrtletí téměř 13 tisíc stavebních povolení na výstavbu nových bytů. Proti loňsku jde téměř o čtvrtinový nárůst a zároveň o největší zájem o bytovou výstavbu od roku 1999. Odborníci z praxe zároveň přiznávají, že se začíná zvyšovat zájem o rekonstrukce starších bytů na úkor nové výstavby.

Zemědělci, kteří dostali na začátku 90.let bezúročnou půjčku, dosud státu dluží 3 miliardy korun, uvádí Právo. Podle Nejvyššího kontrolního úřadu za to může špatná evidence Ministerstva zemědělství a financí, časté změny splátkového kalendáře a poskytnuté bonifikace. Vůbec přitom není jisté, zda se ty peníze státní kase vůbec ještě někdy vrátí.

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu, pokračuje Právo, je těžké dostat se k přesným údajům, protože vedle sebe existují dva evidenční systémy, které na sebe nenavazují a ze kterých ani nelze zjistit přesné údaje o stavu návratných finančních výpomocí. Na nepřehledném systému mohli vydělat ti, kteří své povinnosti vůči státu neplnili, dodává list.

O nejvýznamnější tuzemskou sbírku historických vagónů a lokomotiv svádí podle Lidových novin v těchto dnech boj největší moravské město Brno. Kolekce v držení pražského Národního technického muzea je rozmístěna na 31 místech republiky. Brňané chtějí, aby se všechny exponáty sešly pod jednou střechou právě u nich. Obecně je známo, že se tam bude přestavovat železniční uzel a hlavní nádraží se přesune z centra pryč a co s prázdnou budovou toho starého? Praha se ovšem takové sbírky jen tak nevzdá.

Ředitel železničního muzea Karel Zeithammer v Lidových novinách připomíná, že už před 5 roky jasně padlo, že by muzeum mělo najít zázemí v depu kolejových vozidel u Masarykova nádraží v Praze. Není jediný důvod proč lokalitu měnit. Pražské depo je unikátní svou architekturou, která nemá v tuzemsku obdoby. Kde tedy nakonec složí hlavy slavné parní lokomotivy Albatros a Všudybylka, není vůbec jisté.

Marián Vojtek, Lenka Buriánková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme