Návrh na zrušení osoby blízké narazil na nesouhlas ministerských právníků
Až 70 procent řidičů, kteří jsou přistiženi při rychlé jízdě či špatném parkování se vymlouvají na tzv. osobu blízkou. Tomu měl zabránit tzv. holandský model, který stručně řečeno počítá s tím, že za všechny přestupky, který se vozem spáchají, bude odpovědný majitel vozu.
Jenže jak zjistily Lidové noviny, vše zřejmě v příštím roce zůstane při starém. Podle listu totiž příslušný návrh v hospodářském výboru sněmovny rozmetali ministerští právníci.
Předseda meziresortní komise a poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml ve vysílání Rádia Česko
Předseda meziresortní komise a poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml ve vysílání Rádia Česko řekl, že budou muset dopracovat návrh do podoby kompatibilní s českým právem.
„Vůle je na obou stranách, tedy ministerstvu vnitra i dopravy, ale musíme to dočistit do právní čistoty, aby to neskončilo třeba u Ústavního soudu jako právní zmetek.“
Mezi hlavní argumenty, proč zmíněný holandský model nemůže být zakomponován do stávající legislativy, zařadil Huml požadavek expertů na nulový odklon od řízení a procesního postupu, který je dnes zaveden v přestupkovém zákoně.
„Problém je spíše technický, než filozofický,“ upřesnil Huml. „Máme přislíbený tým, podporu z obou ministerstev. Představa je taková, že bychom mohli v únoru předložit komplexní pozměňovací návrh.“
Stanislav Huml také uvedl, že tzv. holandský model by se měl podle doporučení Evropské komise zavést do celé Evropy. „On je asi nejrozumnější. Auto je evidováno, je to registrovaná věc a majitel, provozovatel vozidla by měl být za jeho provoz odpovědný.“
Poslanec za ODS Marek Benda si myslí, že preventivní efekt je velmi nízký:
„Přestupek nepáchá auto. Přestupek je přestoupení nějaké konkrétní fyzické osoby, která spáchá přestupek. To je právě ten nesmysl, který v tom návrhu je. Auto není subjekt právo, auto je objektem. Auto nemůže spáchat přestupek.“