Ne všem dětem by prospěl pozdější začátek vyučování, říká psycholog
Začátek školního roku znamená taky dřívější ranní vstávání. Na každodenní boj s budíkem přes léto mnozí možná zapomněli, a tak je dnes - jako každý rok - překvapilo, jak těžké je dostat děti z postelí před sedmou hodinou. Přitom bychom si mohli podobné stresy ušetřit.
Stát školy nenutí, aby výuka začínala už od osmi, a odborníci pozdější začátek vyučování dokonce doporučují. Proti této změně se ale staví většina rodičů, protože by komplikovala jejich odchod do práce.
Podle dětského psychologa Václava Mertina ale neplatí, že by všem dětem prospělo, kdyby vyučování začínalo později, například až v devět hodin.
„Některým by to s největší pravděpodobností prospělo, ale jiným asi ne. Ne všechny děti jsou zvyklé vstávat v 9 hodin nebo v deset. Nezapomínejme také na to, že někdy to je trochu záležitost až vstupu do školy. Protože leckdy u těch mladších dětí bychom naopak mohli řešit problém, že nás budí moc brzy, že vstávají už v šest hodin.“
„Jestli tam se trochu něco zlomilo vstupem do školy, to je možné, ale pořád zůstává řada dětí, které ráno fungují velice dobře,“ upozornil v Ozvěnách dne dětský psycholog, podle kterého vše souvisí i s kulturními návyky společnosti a rodiny.
„Jestliže jsme někde ve Španělsku, Itálii nebo Řecku a tam se kolem jedenácté, půl dvanácté v noci pohybují rodiny a jejich děti, tak možná (pozdější začátek výuky) má svůj význam. Jestliže ale u nás děti chodí spát v osm večer, tak zas ta osmá hodina ranní nevypadá, že by byla úplně špatná,“ říká Václav Mertin.