Nečas: Gripeny jsou předražené, Česko může ukončit jejich pronájem

Česko odmítá přistoupit na podmínky Švédů na další pronájem 14 stíhaček Gripen. Jejich poslední nabídka není podle premiéra Petra Nečase ve stavu, kdy by na ni měla česká strana kývnout.

Tento článek je více než rok starý.

Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Tankování paliva do letounu JAS 39 Gripen

Tankování paliva do letounu JAS 39 Gripen | Foto: Stefan Kalm

Nečas připomněl ‚stíny korupce‘ nad gripeny. A kritizoval ‚překvapivě nevstřícný‘ postoj švédského partnera. Podle něj je možné, že vzdušný prostor nad Českem budou hlídat jiné stroje.

„Momentálně si nedovedu představit armádu bez vlastních supersoniců, nicméně si dovedu představit, že to nemusí být Gripeny. Není to varianta, po které někdo volá, nicméně nás k ní může svou nevstřícností dodavatel těchto letounů dotlačit,“ řekl Nečas.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problematice nadzvukových stíhaček chránících český vzdušný prostor mluvil na Radiožurnálu bývalý náčelník generálního štábu Jiří Šedivý

Výhrady k poslední nabídce švédského dodavatele má i ministr obrany Alexandr Vondra z ODS. S protistranou chce jednat do 30. listopadu. Pokud se Česko se švédskou stranou nedohodne na lepších podmínkách, vláda pronájem 14 stíhaček neprodlouží.

„Ten zatímní stav jednání a jeho předběžné výsledky nebyly takové, abych mohl s čistým svědomím vládě doporučit na poslední švédskou nabídku přistoupit. Neplatí, že existuje jen jedno jediné řešení,“ prohlásil Vondra.

Za 14 letadel 2 miliardy ročně

V tuto chvíli Česká republika platí za roční pronájem 14 stíhaček 2 miliardy korun. To ale resortu obrany přijde příliš a tlačí na slevu. Jenže Švédové jsou si téměř jisti, že Česko nemá dost peněz na to, aby vypsalo nový tendr na stíhačky a vsází proto na další pronájem Gripenů.

Švédům do not hraje i to, že čeští piloti si Gripeny chválí a jsou s nimi spokojení. Varují, že přejít na nový letoun by znamenalo zcela změnit technické zázemí a přeškolit letce i techniky. Toho se obává i stínový ministr obrany Jan Hamáček z ČSSD.

„Pokud by se vláda opravdu rozhodla jít cestou výběrového řízení a neprodloužit současný kontrakt, tak mám dojem, že jí trochu ujel vlak. Čas se krátí a existuje obava, že v případě, že bude zvolen jiný stroj, se nemusí piloti a pozemní personál stihnout na nový stroj přeškolit.“

Pronájem 14 letounů má končit na konci roku 2014. Pokud jednání na podzim zkrachuje, obrana buď vypíše výběrové řízení, nebo stíhací letectvo na českém nebi skončí. Do případného tendru by se zřejmě přihlásila evropská EADS se strojem Eurofighter či americký Lockheed Martin.

'Mělo se jednat dříve'

Rozmrzelost ze strany vlády je oprávněná i podle bývalého náčelníka generálního štábu Jiřího Šedivého:

„Saab využívá určitého časového tlaku, který zcela určitě existuje. Na vyřešení celého problému nadzvukových letadel máme něco přes dva roky, což je velmi krátká doba a neumožňuje nějaké precizní řešení. Česká strana ovšem měla jednat dříve.“

„Myslím, že je třeba ukončit jednání se Saabem a vypsat výběrové řízení, do kterého by se Saab samozřejmě mohl také přihlásit a mohl by se svým letadlem Gripen i zvítězit, to nikdo nevylučuje. Ale srovnaly by se technické parametry, operační parametry a cena. Má to jednu obrovskou nevýhodu, protože by pravděpodobně musela Česká republika vyřešit nějakou mezidobu, kdy by nadzvuková letadla neměla,“ dodává Šedivý.

Igor Maňour, Ondřej Černý, Květa Moravcová, pir, Veronika Neprašová, Jan Bumba Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme