Oprava pražského Negrelliho viaduktu se zdrží, zbourat se musí 14 kleneb

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu v Praze se zřejmě protáhne. Stavaři budou muset kvůli technickému stavu zbourat a znovu postavit 14 mostních kleneb, stav dalších dvou se bude ještě vyhodnocovat. Postup prací ve čtvrtek na tiskové konferenci prezentovala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC).

Praha (Aktualizováno: 16:40 23. 8. 2018) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Opravy památkově chráněného viaduktu za celkem 1,4 miliardy korun měly být podle původních předpokladů hotovy na podzim 2019.

Podle Martina Řediny ze stavební společnosti Hochtief se při přípravných pracích ukázalo, že některé části mostu jsou v horším stavu, než se původně předpokládalo. Termín pro dokončení modernizace se nyní odhaduje na duben 2020, přesný termín však bude znám až podle dalšího postupu oprav.

Rekonstrukce Negrelliho viaduktu je v plném proudu, podívejte se na srovnávací fotografie

Číst článek

Původní materiály

„Viadukt je jedinečná kulturní památka. Opravujeme ji citlivě v souladu s požadavky památkářů a zároveň tak, aby se zvýšil komfort cestujících na železnici,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).

Ťok uvítal, že se viadukt rekonstruuje za maximálního využití původních materiálů a že je snaha zachovat jeho památkovou hodnotu. „Tady se některé pilíře a oblouky budou dělat úplně znova a budou se dělat stejným způsobem, jako se dělaly před 170 lety,“ řekl novinářům při prohlídce stavby. „Ten most bude v podstatě vypadat, jak vypadal při svém vzniku,“ dodal.

Praha vykoupí od Českých drah pozemky pod oblouky Negrelliho viaduktu

Číst článek

Podle ministra je rekonstrukce Negrelliho viaduktu první stavbou v rámci projektu nové železnice na Kladno s odbočkou na Letiště Václava Havla. V Praze se podle něj připravují i další železniční stavby. Rekonstrukcí by měl například projít železniční most na Výtoni, aby se zvýšila jeho kapacita.

Průběh prací

Rekonstrukce je podle správy železnic ve třetině. Nyní by se práce měly posunout k řečišti Vltavy mezi bubenským nábřežím a Štvanicí. Loni SŽDC odstraňovala v rámci opravy vestavby a přístavby, sejmula kolejový svršek a trakční vedení.

Podle plánu železničářů prochází sanací všech 99 původních mostních oblouků. Zcela nahrazeny budou dvě mostní konstrukce mezi ulicemi Prvního pluku a Křížíkova. Při rekonstrukci se zároveň sjednotí všechny části, které dosud měly odlišnou konstrukci či tvar. Vedle toho stavaři kompletně vymění železniční svršek stavby včetně technologických částí a sanace základů. Rekonstrukce by díky zabudování antivibračních rohoží měla snížit hluk z projíždějících vlaků.

Negrelliho viadukt v pražském Karlíně ožil uměním. Má upozornit na využití oblouků

Číst článek

Prostor pod klenbami

Rekonstrukce by podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Svobody měla umožnit zavedení traťové rychlosti 60 km/h. Zároveň by se měla zvýšit plynulost i počet vypravovaných vlaků až na 14 párů za hodinu. Nová bude také zabezpečovací a sdělovací technika.

SŽDC navíc do budoucna zvažuje využití prostor pod klenbami pro komerční a společenské využití. Práce na těchto částech se však teprve připravují.

Negrelliho viadukt byl uveden do provozu v roce 1850. Rekonstrukce celého 1110 metrů dlouhého viaduktu začala loni v létě a stavebně ji zajišťuje sdružení firem Hochtief, Strabag a Avers. Viadukt je pojmenovaný po svém staviteli Aloisi Negrellim.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme